Jump to content

Alarm til båten

tryggvall

Recommended Posts

Komm. fra moderator:

Tekstreklame slettet.

Vi hadde ett punkt om dette i reglene tidligere, men det ble slettet under forenklingen vi gjorde.

Dette fordi vi anså det som åpenbart at man ikke kan poste komm. reklame innlegg i Åpent forum.

Men problemet er økende og vi må nå vurdere å ta det inn igjen. :rolleyes:

Alle leverandører kan annonsere gratis under Leverandør-annonser.

Man får status som leverandør ved henvendelse til oss.

Ikke kast blår i øynene på folk.

Disse GSM-alarmene er ikke verdt esken de kom i for en profesjonell tyv.

http://www.cellular.co.za/accessories/phon...R-SH066PL2A.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Rimelig søkt, først må tyven få tak i en støysender fra LangtVekkIstan, så må han vite at det finnes GSM alarm ombord, og i så fall er det bare mottak/sending av SMS som blokkeres . Sirener og diverse annet som startblokkering vil fremdeles fungere.

:lol:

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Søkt?

På ingen måte.

De er i bruk i Norge også.

Selv om tyven ikke er sikker på at GSM-alarm finnes, så vet han iallefall at en eventuell alarm ikke blir sendt. Har man i tillegg sirener og lignende så er det bedre.

Mitt poeng er at kun GSM-alarm er verdiløst mot en proff tyv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Mitt poeng er at kun GSM-alarm er verdiløst mot en proff tyv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er alle andre alarmer også. Det er ganske enkelt utstyr som skal til for å finne en hvilken som helst radio-sender i en båt. Selv en amatør innen elektronikk kan beygge en slik søker ganske lett.

Så moralen som forfektes ovenfor er egentlig at alarmer i båt er bortkastet, tyvene er jo så proffe.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Selv om tyven ikke er sikker på at GSM-alarm finnes, så vet han iallefall at en eventuell alarm ikke blir sendt.

Tja, i spec'en står det at jammer'en er effektiv opp til 10-15M under optimale forhold.

Skal en tyv føle seg komfortabel må han vel være sikker på at jammer'en fungerer, noe som ikke vil være en enkel oppgave..

Og hva er alternativet? SMS varsling som sannsynligvis fungerer er vel bedre enn ingen varsling... :smiley:

Mulig jeg tar feil, men er ikke mange båttyverier bare fullemanns oppførsel?

(eller er det en annen grunn til at jeg ikke betaler like mye i forsikring som dere sørpå? ;-)

Jeg kjøper lett en slik alarm om den har en fin pris, en kar sette på varmen via sms, en får sms ved vannintrengning, batterinivå, noen tar landstrømmen eller en tulling som skal tyvlåne båten en natt på vei hjem fra ungdomshuset.

Nevner også at startsperrer i dag er koblet via canbussen på motoren, tror ikke mange tyvkobler den...

Erfaringer fra de som HAR invistert i slikt er veldig ønskelig!!

Også har du fordelen med opptil 20% lavere forsikring...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
  • 3 måneder senere...

På lørdag fikk jeg levert nybåten. En Marex 350 CC. Nydelig høstvær og alt var klart for noen fine dager.

På mandag morgen får jeg oppringing fra sjefen i havna. Hele kalesjen er skåret i fillebiter med kniv.

Jeg er bare så fortvilt. Lurer på hva i all verden galt jeg har gjort.

Nå har jeg fåt summet meg litt, og leter etter gode alarmsystem. Havna ligger litt bortgjemt til, og der er ingen kameraovervåking.

Det å få på plass alarm for at ingen skal kunne ta seg inn i båten er forsåvidt greit, men for herværk utenfra? Det bør være noen bevegelsessensorer. Videre bør systemet være med lyd og telefonoppringing.

Tips tas mot med takk.

Jubel og glede over ny får jeg heller kome tilbake med senere.

Veldig trist!!! Håper du hadde forsikringen i orden... Og at det er politianmeldt!

Det raste noen tanker gjennom næpa mi om alarmtyper da jeg leste dette, og her er noen av dem:

En båt er i bevegelse, så en "nærhetsdetektor" vil neppe være tingen (mange falske alarmer).

Video-overvåking med "endringsalarm" vil kanskje være like unøyaktig m.h.p. falske alarmer.....

Hva med en tråkkematte på uteliggeren? (pluss en "lydføler" med oppringing på telefonen?)

Sikkert mange andre her som har idéer...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Fortvilende greier dette. Jeg vil råde deg til ikke å låse hverken dører eller kalesjer. Vil folk inn, bryter de seg inn uansett. Mye ødelegelser spart ved fri bane.

Har du GSM-alarm får du beskjed med en gang noen prøver seg. Da kan du gi politiet raskt beskjed, samt at du får "sikret skadestedet", som det så fint heter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Fortvilende greier dette. Jeg vil råde deg til ikke å låse hverken dører eller kalesjer. Vil folk inn, bryter de seg inn uansett. Mye ødelegelser spart ved fri bane.

Har du GSM-alarm får du beskjed med en gang noen prøver seg. Da kan du gi politiet raskt beskjed, samt at du får "sikret skadestedet", som det så fint heter.

Jeg låser aldri. Men det hjelper ikke så lenge de kun vil stå på utsiden å ødelegge. Forholdet er forøvrig anmeldt, men politiets reaksjon kan du jo sikkert gjette deg til.

Er ikke sikker på om politiet rykker ut på bakgrunn av en gsm alarm, du må nok ut å konstantere innbrudd før de foretar seg noe.

Er enig i det å ikke låse for å hindre herverk, men da fryder forsikkringselskapet seg...ingen lås ingen penger. Og det er jo ikke praktisk mulig å ta hjem absolutt alt av vedi hver gang.

Men hvordan stiller forsikringsselskapet seg til at man gjør det så lett for tyvene? Er det ikke fare for en viss avkortning her om man forlater båten ulåst?

Jeg låser i alle fall min båt når jeg forlater den. Om det da skulle bli innbrudd så er det i alle fall ingen tvil om hva som har skjedd!

PS: Hadde en gang ubudne gjester i den forrige båten. Den lå da ulåst. Det viste seg at de da kun hadde prøvd seg på de ulåste båtene, de som var låst lot de være i fred....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg vil råde deg til ikke å låse hverken dører eller kalesjer.

Jeg låser aldri.

Forsikringen dekker ikke hvis låsbare dører ol. blir forlatt ulåst. Ved innbrudd i min båt brøt de opp den låste skyvedøra bak med brekkjern og ødela profilene. Forsikringsagenten anbefalte meg for ettertiden å ikke benytte den originale låsen som relativt enkelt kan brytes opp med brekkjern og da med store skader tilfølge. Isteden anbefalte han å låse døre vha. en wire, sykkellås med kode. Ville tyvene inn i båten kunne de enkelt klippe av låsen uten å ødelegge døra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Opplevde det samme, lange parallelle flerrer i taket skåret som med kniv.

Jeg kom til at det måtte være mink som hadde vært på ferde.

Har vært en del plaget med at måser bruker taket som spisebord til skjell.

Muligens har lukt og rester ført til at minken har luktet seg fram til et mulig måltid?

Kunne ikke finne noen plausibel forklaring på skjæremerkene i taket.

Er det taket ditt også som er skåret?

Opplevde det samme, lange parallelle flerrer i taket skåret som med kniv.

Jeg kom til at det måtte være mink som hadde vært på ferde.

Har vært en del plaget med at måser bruker taket som spisebord til skjell.

Muligens har lukt og rester ført til at minken har luktet seg fram til et mulig måltid?

Kunne ikke finne noen plausibel forklaring på skjæremerkene i taket.

Er det taket ditt også som er skåret?

Tak, vegger, alt!! Skåret av glidelåser til og med. Ingen dyr gjør dette.

Hei, et forsøk er her på plass å spore tråden tilbake til alarmspørsmål som puffen har, låsing av dører og forsikringer er ikke relevant akkurat nå.

Jeg har desverre lite å bidra med, men at dette dreier seg om tyver, nei det er feil, kun vandalisme siden intet er stjålet (slik jeg har forstått det)(tyver tar seg vel heller ikke tid til destruering av tekstiler). Hvordan demme opp for det innbruddsalarmer ikke klarer ????

Her er en luring fra Nokia, kanskje det er noe. Har en kompis som har dette som alarm på hytta og det fungerer fint. Det er mulig å ringe opp til kameraet for å se at alt er ok.

Problemet er at den sender når du ber om det, er det mulig å få bev.sensor eller noe slikt tilknyttet utløser på kamera?

Et annet og ikke minst viktig moment er au overvåking slik krever tillatelse fra datatilsyn, beklagligvis.....

Problemet er at den sender når du ber om det, er det mulig å få bev.sensor eller noe slikt tilknyttet utløser på kamera?

Et annet og ikke minst viktig moment er au overvåking slik krever tillatelse fra datatilsyn, beklagligvis.....

Så lenge en ikke lagrer mer enn ca. 1 uke så er datatilsynet ikke noe å bry seg om. Myndighetene hjelper uansett ikke til. Politiet har kun medfølelse å by på.

Et annet tips jeg fikk i dag var "Defa" Noen erfaringer?

Der er bevegelsesensor i dette kameraet. Du kan stille den inn til å sende bilde på mms ved bevegelse. Står den inni båten, bør ikke datatilsynet bry seg, tror jeg.....

Der er bevegelsesensor i dette kameraet. Du kan stille den inn til å sende bilde på mms ved bevegelse. Står den inni båten, bør ikke datatilsynet bry seg, tror jeg.....

Korrekt. Regner med at 3G telefoni vil føre til enda bedre mulighet for overvåkning etterhvert .

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

OK, det har jeg ikke fått med meg, det er en stund siden sist jeg kikket på slike kameraer.

Men dèt er sikkert, har man denne stående inni båten, kan ikka datatilsyn gjøre noe. Da måtte de isåfall også forby alle kameraer i private hjem......

Jeg monterte alarmanlegg i en Draco, det ble lagt ut tråkkematter under teppene. Sentralen er en rimelig sak til 300,- med nøkkelbryter på.

Mattene ble lagt slik at vi selv hadde noen ytterst få flekker å sette beina på når vi skulle gå innfor presenningen. Og det ble montert et spesielt kraftig horn med et backupbatteri.

Båten lå i Nordåsvannet i Bergen, et yndet sted for tyver, men de ga seg veldig fort da sirenen begynte :cheers:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...