sap_2000
Jeg gruer meg til den dagen søkelyset blir satt på fritidsbåter. Presenterer man tallene «rett», vil det kunne se ganske stygt ut, selv for en skjærgårdsjeep eller gjennomsnittsseilbåten om man f.eks hadde sett på antal gram co2 pr km (ved motordrift for seilbåten).
Tror det vil gå en stund før batteridrift blir et reelt alternativ for fritidsbåter. Energibehovet er for stort for eksisterende (planende) båter og store deler av kysten vår er for avsidesliggende. Det måtte i så fall til en formidabel investering i infrastruktur og batteriutvikling (også pris) tror jeg. Så mye penger tror jeg ikke fritdsbåteierene hverken kan eller vil bidra med.
Før eller senere vil nok klimafokuset nå oss på fjorden også. Frykter det kan bli «før» og ganske stygt for eksisterende båtpark. Bare se på dieselbiler for tiden. Knapt mulig å omsette. Blir det gjentatt nok ganger at diesel er noe dritt, så blir det etthvert en etablert oppfatning. F.eks blir det glatt hoppet bukk over at nyere Euro6 diesler har noxutslipp på linje med en bensinmotor.
Må si jeg hadde dette i tankene av frykt for hva de folkevalgte kunne finne på når jeg handlet båt i 2013. Valgte Trawler på 12 tonn med moderne CR motor og lavt forbruk/ utslipp (årssnitt på under 7 l/t). Tanken var at det skulle være mulig å ha et båtliv og en båt som kan omsettes om så dieselen plutselig en dag ville koste både 30 og 40 kroner literen.
Og skulle det bli totalforbud mot utslipp fra fritidsbåter så kan man i motorrommet på ca 3 x 4 meter fint få plass til 2-300 kW/h med batterier (med dagens teknologi) og en elmotor om man hiver ut 2 x 600 liters tanker og Cumminsen. Effektbehovet for å holde skrogfart på 6,5 knop er ca 15-20 kW om jeg har regnet rett, så ville jo fått endel timers rekkevidde. Utfordringen hadde blitt lading og kostnad for ombygging.