Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kjent med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff. Og problemet med Ohms lov er eliminert!

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=R x I (spenningen U er proporsjonal med strømmen I. R er den elektriske motstand, som omvandler energi til varme i ledningene). Og effekten P, energien altså, er:  P = U x I  -Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter.  Tenk om alle politikere som vil at all energi skal distribueres og brukes som elektrisk energi, kunne lære seg noe så enkelt som Ohms lov.

 

Og alle som har båt, vet fra før at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=R x I (spenningen U er proporsjonal med strømmen I. R er den elektriske motstand, som omvandler energi til varme i ledningene). Og effekten P, energien altså, er:  P = U x I  -Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter.  Tenk om alle politikere som vil at all energi skal distribueres og brukes som elektrisk energi, kunne lære seg noe så enkelt som Ohms lov.

 

Og alle som har båt, vet fra før at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=R x I (spenningen U er proporsjonal med strømmen I. R er den elektriske motstand, som omvandler energi til varme i ledningene). Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter.  Tenk om alle politikere som vil at all energi skal distribueres og brukes som elektrisk energi, kunne lære seg noe så enkelt som Ohms lov.

 

Og alle som har båt, vet fra før at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=R x I (spenningen U er proporsjonal med strømmen I. R er den elektriske motstand, som omvandler energi til varme i ledningene). Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter.  Tank om alle politikere som vil at all energi skal distribueres og brukes som elektrisk energi, kunne lære seg noe så enkelt som Ohms lov.

 

Og alle som har båt, vet fra før at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

 

Ohms lov, U=RxI (spenningen er proporsjonal med strømmen. R er den elektriske motstand, som omvandles til varme i ledningene. Derfor er det en fysisk grense for hvor mye energi man kan transportere på kabel, uten at den smelter. Og alle som ahr båt, vet at kablene blir TYKKE hvis man trenger mye energi i endepunktet av en lang kabel.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff i dag. Dette må erstattes av en annen distribusjon av energien, enn masse strøm i lange ledninger.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev for 2 timer siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.

 

Å forflytte energien på kobberkabler, har jeg liten tro på at vi klarer å få til med kjent teknologi, og der finnes det ingen "magic bullet" heller, med tanke på all den enerigen vi får fra fossilt drivstoff. Det må erstattes av en annen distribusjon enn masse strøm i lange ledninger.

Mizar

Mizar

hanto1 skrev 1 time siden:

El blir nok ikke noe alternativ de neste tiår. Det er knapt nok et alternativ til bil. På vinteren med varmeapp på fullt er ikke rekkevidden stor.

I båten skal man også ha varme og varmt vann, samt ikke minst fremdrift. Mao energimengder man ikke er i nærheten av å dekke inn.

 

Enig, i hvertfall ikke med batteri.

Men jeg er redd for at CO2-statistikken betyr mer enn teknologiske muligheter, dessverre.

Men å bygge ut et enormt el-nett med kapasitet til å ta energitoppene for å lade fritidsflåten, skjønner vel også de teknisk uvitende er urealistisk.  Det er mer et spørsmaål om effektiv distribusjon av elektrisk energi det handler om, enn selve batteriteknologien tror jeg. Det blir vanskelig nok å bygge ut el nettet for bilparkens behov hvis antallet elbiler øker like mye i fremtiden.

 

Da har jeg faktisk mer tro på utvikling av diesel motoren. Vi har jo nyere teknologi for langtransportbiler på diesel som nærmest "renser luften" den bruker for partikkelutslipp nå.

 

Så spørs det om det er CO2 statistikken som styrer alt da.

Da får vi sette en pinne på båten og bruke "tøymotor" alle sammen -hvis vi ikke får lov til å bruke jernmotor. Det finnes alltid løsninger. :wink: -Og selv om man har pinne på båten, får vi kanskje lov til å starte motoren av og til?  Jeg tenker da på sikkerheten, og trygg tillegging/avreise.

 

Hvis CO2 hysteriet fortsetter og skrekken for at vi skal ødelegge jorda med CO2 blir den fremtidige religion, er jeg ikke kejnt med bedre teknologi enn elektrisk drift, basert på hydrogen og brenselceller. Man forflytter da en energirik gass, i stedet for fossilt drivstoff.



×
×
  • Create New...