nomen
Pinkvin skrev for 8 timer siden:
Nå dauer jo folk av lokal forurensning, også i Norge.
Globalt anslås det at rundt sju millioner dør av sykdommer relatert til innendørs og utendørs luftforurensning. Men det rydder vel egentlig opp i din mening om at vi bør bli noen milliarder færre. Problemet er at du selv, og vi kan ryke med i samme slengen, særlig når noen mener de skal brenne sin diesel med den beste samvittighet, ja til og med velvære.
Men er det velvære for naboen din med kols, eller den atsmasyke ungen? Har fått med meg at flere forurensningstilhengere mener de som er syke bare skal flytte vekk fra forurensningen.
At anslagsvis sju millioner dør hvert å monner desverre ikke når det gjelder å redusere antall mennesker på planeten.
Da må det sterkere lut til.
Og ja, vis man en sykdom som forverres av luftforurensning, bør man kanskje ikke bo i de mest utsatte områdene.
Mange steder er det politikerne som selv har skyld i at det er slik, mange år med elendig/fraværende byplanlegging, gjør at sterkt trafikkerte veier går rett igjennom områder der mange mennesker bor.
At vi alle kan gjøre noe for miljøet er jeg enig i, men når man leser at 15-16 av verdens største containerskip. Slipper ut like mye sot og jævelskap som alle bilene i Europa (eller var det verden) til sammen, tror jeg at ressursene bør brukes en annen plass enn et knippe dieselbåter først. Og at det er andre mer effektive måter vi kan bidra til redusert utslipp.
Selv om jeg mener at "slaget er tapt" uanset,så lenge vi stadig higer etter å opprettholde/øke levestandard globalt.
At 7-8-9 milliarder mennesker skal kunne leve godt (etter dagen standard) uten at det skal gi negative konsekvenser for miljøet, er i beste fall naivt å tro. Det er ganske enkelt ikke mulig.