Jump to content

Edit History

Ida Marie III

Ida Marie III

GeirFrode skrev for 5 timer siden:

Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille.

Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten.

 

Jo, du skissere noen åpenbare problemstillinger...selv om jeg syns 12 timer i 8 knop minner lite om ferie..

 

Men med den raske utviklingen som tydeligvis kommer nå på elektrifisering, så er nok ikke muligheten du etterspør

veldig langt vekke...tror jeg...

 

For min del, tar en vekk 800 liters dieseltank...ca 800kg, samt 2 Yanmar klumper og erstatter det med batterier og EL

motor, så tror jeg ikke vektforskjellen blir så veldig stor... om noen år i iallfall...

 

Husk, deplasement fart krever forholdsvis lite energi...

Ida Marie III

Ida Marie III

GeirFrode skrev for 5 timer siden:

Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille.

Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten.

 

Jo, du skissere noen åpenbare problemstillinger...selv om jeg syns 12 timer i 8 knop minner lite om ferie..

 

Men med den raske utviklingen som tydeligvis kommer nå på elektrifisering, så er nok ikke muligheten du etterspør

veldig langt vekke...tror jeg...

 

For min del, tar en vekk 800 liters dieseltank...ca 800kg, samt 2 Yanmar klumper og erstatter det med batterier og EL

motor, så tror jeg ikke vektforskjellen blir så veldig stor... om noen år i iallfall...



×
×
  • Create New...