Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, med de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen/fuelcell og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift av fritidsbåt med hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel kan hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikkerhet til sjøs. Og alle skal ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av slike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer mikroskopisk faktor for jordas temperaturutvikling. Og som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- trivsel og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut nye kullkraftverk har jeg lest, og de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030.  Iflg. Parisavtalen. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men Nå blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvordan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk får gå litt hånd-i-hånd i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert av Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den teknologien er til og med norsk!  (ja, litt dansk også. ...OG svensk ...når jeg tenker meg godt om...)

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, med de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen/fuelcell og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift av fritidsbåt med hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel kan hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikkerhet til sjøs. Og alle skal ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av slike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer mikroskopisk faktor for jordas temperaturutvikling. Og som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- trivsel og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut nye kullkraftverk har jeg lest, og de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030.  Iflg. Parisavtalen. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men Nå blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvordan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk får gå litt hånd-i-hånd i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert av Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den teknologien er til og med norsk  (ja, litt dansk også. ...Og svensk ...når jeg tenker meg godt om...)

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, med de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen/fuelcell og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift av fritidsbåt med hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel kan hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikkerhet til sjøs. Og alle skal ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av slike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer mikroskopisk faktor for jordas temperaturutvikling. Og som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- trivsel og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut nye kullkraftverk har jeg lest, og de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030.  Iflg. Parisavtalen. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men Nå blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvordan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk får gå litt hånd-i-hånd i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert av Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den teknologien er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift av fritidsbåt med hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel kan hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikkerhet til sjøs. Og alle skal ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift medd hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel an hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikerhet til sjøs. Og alle bør ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet ville det være mange flere gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift medd hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel an hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikerhet til sjøs. Og alle bør ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet ville det være mange flere gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift medd hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel an hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikerhet til sjøs. Og alle bør ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbilen har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet ville det være mange flere gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift medd hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel an hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikerhet til sjøs. Og alle bør ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!

Mizar

Mizar

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbilen har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet ville det være mange flere gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, for de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen og elektriske motorer har kommet mer i siget.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av sliike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer miksroskopsk faktor for jordas temperaturutvikling. Som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut kullkraftverk har jeg lest, de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men da blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvorrdan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk skal gå litt hånd-i-hånd også i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert aav Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den er til og med norsk!



×
×
  • Create New...