Petterøe
Har bytta meg ned i båtstørrelse, fra NB840 til Ibiza 20 Touring. Savnet fort varme under kalesjen på Ibizaen. Etter å ha lest her inne og snakka med båtvenner kunne jeg ikke la være å prøve Kinavarmer. Kjøpte inn 3 kw varmer på Wish, og tror denne er stor nok, denne er nå under montering. Erfaringene med kjøp fra Kina gjennom Wish er ikke udelt positiv. Ikke stol på bildene. Hos meg manglet eksospotta, den er klart avbildet i annonsen. Og henvendelser til Wish ble bare masete. Nå er jo akkurat potta ubrukelig i båt, så det er ok for min del.
Min plan er å kjøre varmeren på fritidsparafin. Forbruket med den bruken vi kommer til å ha betyr ingen ting, og varmeren går meget rent på dette drivstoffet.
Jeg fant det fornuftig å prøvekjøre varmeren før installasjon, da med fritidsparafin. Testen gikk veldig bra, og varmerens gange ligner veldig på den 4kw Eber'n jeg hadde i gammelbåten. Dog virket temperaturstyringen å være litt bingo, jeg fikk varmeren til å gå på fullt, og på minimum. Må kanskje bruke litt tid på å forske ut denne. Så at en tilsvarende styreknapp-bryter koster kr 170,- på Wish, så delene er jo virkelig billige.
Uten å ha målt virket varmeeffekten ut av varmeren å være god, også med fritidsparafin, og vil være mer enn nok i Ibizaen. Eksosen var helt farveløs, men uten eksosdemper ble det en ganske markant rør-lyd og delvis svak plystring fra eksosen. Er nå på jakt etter eksosdemper for båt, uten å betale grovt. Nærmeste jeg har kommet så langt er på E-bay til ca kr 450,-, men man vet jo ikke dempe effekten man får for pengene. Tar gjerne mot gode tips!
Legger ved et bilde fra testkjøringa. Strømkilde: Subaru Legacy?