Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Å se TV på mobilen (der jeg har 3GB) et sted der jeg er ikke er oppkoblet med WiFi er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre i stor grad. Men i båten har jeg 15GB mobilt bred bånd med rollover, så der kan jeg bruke av den kvoten. Når jeg er i Sverige og ønsker å se dagsrevyen via nrk.no, er det sperret for live visning. Da har jeg heller valgt å se denne 2 - 3 timer forsinket. Det har fungert.

Hvis man befinner seg i utlandet og vil se norsk TV kan man i endel tilfeller oppleve at det man vil se er blokkert for visning fra utenfor Norge. Da kan man evt. bruke en VPN-tjeneste som tunnelerer all trafikk til et punkt i Norge, så man får en "norsk" IP-adresse. Mange arbeidsplasser har sånt for sine ansatte (selv om det ikke er ment for mediastreaming), og det finnes også kommersielle løsninger for de som ikke har via jobb (eller hjemme) og som vil ha denne muligheten.

NordVPN (https://nordvpn.com/) er et slikt kommersielt alternativ som koster 99 US$for 3 år. De har servere i mange land (59 land akkurat nå), så man kan velge hvor man skal tilknyttes for å få en IP-adresse fra dette landet. På den måten kan man velge hvor man vil komme fra, avhengig av hva man vil se på. Merk at jeg ikke bruker NordVPN selv, men hører fra kolleger at det er bra.

Popeye70

Popeye70

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Å se TV på mobilen (der jeg har 3GB) et sted der jeg er ikke er oppkoblet med WiFi er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre i stor grad. Men i båten har jeg 15GB mobilt bred bånd med rollover, så der kan jeg bruke av den kvoten. Når jeg er i Sverige og ønsker å se dagsrevyen via nrk.no, er det sperret for live visning. Da har jeg heller valgt å se denne 2 - 3 timer forsinket. Det har fungert.

Hvis man befinner seg i utlandet og vil se norsk TV kan man i endel tilfeller oppleve at det man vil se er blokkert for visning fra utenfor Norge. Da kan man evt. bruke en VPN-tjeneste som tunnelerer all trafikk til et punkt i Norge, så man får en "norsk" IP-adresse. Mange arbeidsplasser har sånt for sine ansatte (selv om det ikke er ment for mediastreaming), og det finnes også kommersielle løsninger for de som ikke har via jobb (eller hjemme) og som vil ha denne muligheten.

NordVPN (https://nordvpn.com/) er et slikt kommersielt alternativ som koster 99 US$for 3 år. De har servere i mange land (59 land akkurat nå), så man kan velge hvor man skal tilknyttes for å få en IP-adresse fra dette landet. På den måten kan man velge hvor man vil komme fra, avhengig av hva man vil se på. Merk at jeg ikke bruker NordVPN selv, men hører fra kolleger at det er bra).

• Create New...