Bonus
MajorAndy skrev On 22.1.2018 at 9.46:
Et lite tips til;
Jeg ser at du har litt avstand fram til kartplotteren i dag. Den avstanden blir ikke mindre, uansett hvordan du monterer plotteren. Det betyr at du må bøye deg litt fram, fokusere blikket på skjermen og betjene den (via brytere eller touch).
Jeg monterte et betjeningspanel (OP40) rett bak gasshåndtakene. Skal innrømme at jeg gjorde det mer fordi jeg hadde lyst på det, regnet ikke med at det var nødvendig. Men, erfaringen er at det gir meg en veldig mye bedre kjørekomfort. Spesielt i dårlig vær. Jeg kjenner knappene i betjeningspanelet, og avstanden er helt perfekt. Det gjør at jeg ikke behøver å ta blikket bort fra horisonten eller området foran båten.
Anbefaler dette veldig, om du kan få det til. F.eks. OP50 er jo mye mindre og kan kanskje bygges inn i en boks som monteres på høyre side i riktig betjeningsavstand.
Her er et bilde av OP50:
Her er et bilde som viser plasseringen av mitt (OP40) betjeningspanel. Merk at gasshåndtak, betjening av trimplan og betjeningspanel for kartplotter er rett ved der høyre hånden "naturlig er".