Chief_Engineer
Swar til Wester: de lages garantert i kina som mye annet. Ikke noe galt i det. Bare de er laget på rett fabrikk hvor de satser på kvalitet. Og ikke minst at de gjennomgår ekstra kvalitetskontroll av firmaet som fører merket. Vet du at for eksempel, både Mercedes og BMW får laget biler i Kina for markedet der borte, under streng Tysk kontroll? dette var det en her i forumet som nevnte. Da kan vi kanskje sette et "skjellsord" på de bilene også.... "KinaBMW" og "KinaMercedes" :-) er synd at fy-ordet Kinavarmer er blitt så populært....Men det er klart, det er jo noen der borte som har lagd noe dritt og som har forårsaket at dette ordet har oppstått blant nordmenn. Husk det finnes mer kjente merker som hevder at de produseres i Europa.... sannheten er at alle hoveddelene får de fra Kina og Japan, og så setter de sammen sakene i Europa / Norge og for så vidt, og kapsler sakene inn i plast deksler de har fått laget på hjemmebane eller i et annet vestlig land, dette for at det ikke skal ligne for mye på en varmer fra Kina, så det er nok mange "Kinavarmere" om jeg også skal bruke det uttrykket rundt om kring under diverse navn, og sluttkunden tror helst på reklame propagandaen om at det er produsert alle andre steder enn i Kina:-) Jeg har selv en varmer fra Kina i min båt, kjempe varmer, funker akkurat like bra som andre saker jeg har prøvd. og til og med er den CE godkjent med ekte godkjenning. Skulle kjøpe ny fjernkontroll til en TV for litt siden, den er visst laget i Sør-Korea, skulle kjøpe denne fjernkontrollen lokalt, forhandleren som jeg kjenner veldig godt personlig, sa de hadde ikke på lager men han kunne bestille , etter en stund kom han å sa at leverandøren deres i Norge også var fri for akkurat denne originale kontrollen, så sa han at de måtte bestille fra Kina, da spurte jeg om ikke denne TV`n ble lagd i Sør Korea, da svarte han at joda, de lagde apparater og kontrollere der og at selskapet var der ifra, men at de også produserte samme greiene på en fabrikk i Kina, på lisens, og mesteparten av dette i dette merket som ble tatt til Norge kom fra akkurat den fabrikken, Min TV var derifra sa han, for det var hos samme forhandleren jeg hadde kjøpt den, (det visste ikke jeg) hadde visst noe med logistikken å gjøre, så du ser det er mye vi har i hverdagen som lages i Kina. Kontrolleren ble bestilt ekspress og etter en liten uke hadde jeg den, var helt lik den som var blitt ødelagt, hadde akkurat samme nummer og kom fra samme plass som mitt TV opprinnelig hadde kommet fra, ifølge forhandleren. Men den funka selvsagt akkurat som den skulle :-)