Bitteliten
Ja, båten har teak dekk. Det var ingen tegn til noen skade fra snø/frost her. Men teaken ble jo grå og møkkete da - så vi måtte jo vaske den godt på våren.
jeg følte meg mer trygg med båten på vannet enn båten på land. På land er man avhengig av at naboen også er satt på plass skikkelig og vindfanget i båt med presenning over er stort. Jeg har sett domino effekt på opplag før der båter velter og krybbestøtter har blitt tredd gjennom "uskyldige" båter. Og de lokale truckførerne er ikke nødvendigvis de mest trygge heller.... . Det å slippe å rigge ned og opp var største lettelsen.
Vinterkonserveringen på vannet var enkel. Service på motor, så kjøre frostvæske gjennom ved å ta av sjøvannsinntaket til motoren - slangen rett i bøtta med ca 20 liter frostvæske. Så frostsikre alt av ferskvann ombord. Topplade batteriene, og lade de 1-2 ganger gjennom vinteren. alt av madrasser og seil ble lagret tørt innendørs. Vi hadde god lufting og "fuktslukere" et par steder i båten.
Sjelden det fryser i havna vår - men ser du på bildene av Ynglingen min så ser du at det var bra med is. Det var ingen varme ombord på denne - og her var det noen cm med åpent vann rundt skroget.