Shore Startet 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2018 (redigert) Mens vi ennå har en del tid frem mot den optimale båttiden i Østlandsområdet har jeg begynt å se etter ny gummibåt. Har lest det jeg kan finne av tråder om emnet, men mye skjer på kanskje spesielt motorfronten, så tenkte jeg skulle prøve å få litt hjelp til å finne den rette kombinasjon. Med en båtlengde på 27 fot, riktignok med stor bredde og mye stueplass, har jeg et lite plasseringsproblem, og med seilbåt av spissgattertypen og utvendig ror, er det nok enten oppbevaring på dekk eller nedpakking og bortstuing som gjelder. Jeg har en liten grei gummibåt fra før, men den er av for meg ukjent merke og for liten til å føles trygg med barnebarn i, og jeg vil derfor oppgradere til en god størrelse og et velkjent merke. Har forøvrig kun minutters bruk som erfaring, så jeg må regnes som helt grønn. Gummibåten fulgte med da jeg kjøpte seilbåten, mulig det er en Biltema-sak, nesten ny, men som sagt for liten. Selv om jeg er en nøktern fyr som liker å spare penger på gode kjøp, vil jeg heller legge en tusenlapp eller fire ekstra i potten på å føle meg så sikker som mulig med de yngste i båten. Har vel sirklet meg inn på båter med høytrykksdørk og kjøl, da vekten ligger mellom 15 og 20 kg under en med aludørk og størrelse ved lagring er betydelig mindre? Setter spørsmåltegn bak, da jeg ikke på noen måte er sikker. Størrelse vil jeg tro blir et sted mellom 2,7 og 3,1 meter. Har sett på mange typer, bl.a. Honwave T27 og T 32 IE. Mest praktisk burde det selvsagt vært aludørk, men uten å vite mye om det, føles vekt og bortstuingsmulighet som ganske uegnet for min forholdsvis lille seilbåt. Av flere årsaker har jeg sett mest på Westsystems hjemmesider, det virker som de har det meste av både båter og påhengere. Problemet er at de sier det samme om omtrent hele produktspekteret, alle er nærmest det beste og mest velegnede en kan få tak i. Honda 6 hk har lengst garanti, 6 år? Hondakvaliteten er for meg ganske kjent, har 2 strømaggregater, snøfreser og bil som jeg er veldig fornøyd med. Har aldri hatt påhengsmotor. Suzuki 6 hk kan lagres på 3 sider, har 5 års garanti. Tohatsu oppgis ikke garantilengde, men har vel 5 års reklamasjonslengde som alt annet, men jeg føler en garanti som tryggere? Tohatsu påstås skal være ekstra stillegående da den har eksosutslipp gjennom propellnav. Aner ikke hva de andre har, men ønsker veldig gjerne en så stille motor som mulig. Har ikke sett på andre motorer, da jeg er helt grønn på dette feltet og 6 hk er kun tatt som eksempel da det etter hva jeg forstår, er den største modellen i segmentet "lett vekt". Det høres temmelig mye enklere ut å buksere en motor på 25- 27 kg enn en på 40 kg+. Elektrisk er nok utelukket enn så lenge. Kan dere komme med synspunkter og helst plusser og minuser i forhold til andre? Har ikke spikret hverken båt, motorstørrelse eller pris, bare sirklet meg noe inn. Redigert 23.Januar.2018 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ballistic Svart 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 Har hatt to stk Honwave gummibåter, første med aluminiumsdørk. Har nå en 320IE. Denne har fungert helt fint, bortsett fra at den lekker litt luft fra høytrykksdørken pga litt sand i ventilen. Båten har greie sjøegenskaper, men oppleves som mye mykere i sjøen enn den med aludørk. Fordelen er vekta som gjør den håndterbar for en person samt grei fart med en 9,9/15 hk.Finnes lettere alternativer, men Honwave har god kvalitet og tåler bruk over tid, har også brukt min vinterstid uten problemer. Når det gjelder motor vil nok en lett 2 sylindret 6-8 hk gi tilstrekkelig fart samtidig som den fortsatt er håndterbar. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 Trenger du så stor motor? Vi har hatt en 2,5hk Suzuki i noen år, og har nok brukt jolla mer enn de fleste, tildels med mye last og over lange avstander. Selvsagt hadde det av og til vært kjekt å kunne gi på litt, men det er ikke i nærheten av å veie opp for gledene ved å ha en motor som kan løftes av jolla med én hånd. Jolla vår er 2,7 meter lang, om jeg husker rett. Greit å ha litt store pontonger om en skal holde seg noenlunde tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 23.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 @ballistic: Jeg ser fordelen med stiv dørk, men tenker vekten vil telle negativt. Nå er det kanskje ikke like avgjørende i en seilbåt, hvor jeg har hjelpemidler for å løfte den på dekk. Ser av filmer på youtube at den med aludørk antagelig ikke er vesentlig større i volum når den er sammmenpakket, dørkplatene vil lett kunne stues vekk når de er i passende stykker. Ville du gått tilbake til aludørk om du fikk velge på nytt? @Euklid: Nei, trenger kanskje ikke mer enn den lille motoren, den har jo fordeler både vedrørende vekt og pris. Allikevel, fordelen med en 6 hester er selvsagt muligheten for høyere fart om man er litt utpå og fisker og blir overrasket av dårlig vær, eller av annen grunn trenger noen knop ekstra. Vil nok utstyre den med så stor motor som praktisk mulig og føler, uten fysisk å ha kjent på 6 hesteren, at det er innen rimelig grense. Må ta en tur til forhandler for å kjenne på alternativene. 2,3 hesteren er luftkjølt, mens 6 hesteren er vannkjølt, vil dette ha noen avgjørende betydning for f.eks lydbilde eller annet? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ask Svart 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 Hei Så små gummibåtar er uansett vinglete. Spesielt ved om bord- og ilandstiging. Eg har hatt Albin Vega, på 27 fot, og prøvd dei alterernativa med fast og oppblåsbar dørk. Det kan vera vanskeleg å montera ein gummibåt med fast dørk, utan å ha eit stort og flatt underlag. Gummibåten med oppblåsbar dørk kunne me blåsa sånn nokolunde opp, og blåsa opp resten etter at båten var sjøsatt. (Me brukte stort sett luft frå dykkeflasker.) Denne båten opplevde me som mjukare enn den med fast dørk. Elles er eg glad eg slapp å lappa den oppblåsbare dørken. Det er kjekt med ein motor som kan ta båten opp i plan. Dette fordi det aukar rekkevidda vesentleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Hvis stødig er viktigste faktor så er neppe dette løsningen for deg, men for oss som hadde stubar og ultra portabelt som kriterier på vår 31 fot seilbåt, så byttet jeg meg nedover i størrelser til jeg endte med en Plastimo på 240. Denne har deler av bakplata som oppblåsbar (samt dørk etc) så den er ekstra pakk/stubar. Denne pakker jeg og lagrer på dekk, bak masta, under kicken. Veier veldig lite, og løfter den med en hånd ved hjelp av ett fall. som motor har jeg en gammel 2 takter, 2,5 hk, uten gir. Veier 7kg, og bæres lett med en hånd. I år spanderer jeg på meg elpumpe med trykk sensor så jeg slipper å blåse den manuelt, men det har gått greit å pumpe den opp manuelt på framdekket også. Den er ikke superstødig, men den er stødig nok for oss, 2 voksne og en liten hund, og en sjelden gang en onkelunge eller 2. Alt er en vane, og alt handler om kompromi. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Shore Svart 24.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Flott med innspill, ser at jeg kanskje bør sjekke størrelsen på min eksisterende gummibåt, så jeg lettere kan forstå hvor langt ned i størrelse jeg kan gå, men som er betraktelig bedre enn den jeg har. @Ask Ja, tror så gjerne at det kan føles vinglete med en liten båt, jeg må nok trene en del på ombord/ilandstigning om den skal kunne brukes optimalt. og ja, store flater er nok mangelvare på min båt også, så takk for påminnelsen. Jeg har ikke erfaring fra båter med høytrykksdørk, hva er største problemet med å lappe en slik? Er det muligens også forskjell i hvordan en med aludørk monteres, slik at noen er enklere å rigge på ujevnt underlag enn andre? Hvor stor gummibåt brukte du på Vegaen? @Erik: Mulig jeg er for ambisiøs mht. størrelse, at jeg vil slite med å stue vekk en rundt 3 meter stor båt. Jeg må nok sjekke hos forhandler hvor stor båten er nedpakket, slik at jeg kan forestille meg den lagret f.eks under kicken, som du gjør. Jeg forstår jo at du har en grei løsning med liten båt og særdeles lett motor, Euklid er jo inne på fordelene med det samme. Ønsket er selvsagt, som Ask er inne på, en båt med sterk nok motor til å gå i plan, men da kommer størrelsen på båten sterkt inn igjen, hvor liten båt vil jeg kunne trives i når baugen løfter seg og bærende flate blir minimal? Mulig jeg bør vurdere en liten motor til min eksisterende båt, eventuelt en elektrisk, og satse på en større båt og motor for tøffere bruk, men som bør henge bak båten i mangel av oppbevaringsplass. Det er stor forskjell på å plaske rundt i en rolig lagune kontra det å runde odden mot storhavet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ida Marie III Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 En litt større Rib med f.eks 15 HK på, hengende slep etter seilbåten..? Har selv ofte en slik Rib på slep, og ser egentlig bare fordeler med det.. Da har du en skikkelig båt og komme deg ut å fiske med, og en raskt tilgjengelig livbåt under fart.. Nå seiler ikke jeg, men kan egentlig ikke se at det er et stort minus å ha en Gummi/Rib på slep.. Ser flere seilbåter som har det.. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 (redigert) Et vesentlig moment ved vårt valg for oss var at vi sterkt foretrekker å ligge på svai kontra brygge/svaberg (folkesky ) og at vi har en liten hund som MÅ til land. Dermed må vi kunne gjøre jolla sjøklar ombord. Å montere jolle med fast dørk ombord, på framdekket, utgikk derfor, og samtidig ønsker vi pga seilegenskaper ikke å slepe den for ofte, derfor behov for lett og pakkbar, og derfor investering av elektrisk trykkpumpe i år, blir noen turer opp og ned i løpet av en sesong/tur. Jeg begynte med en 6 Hk som hang på rekka når den ikke var i bruk, men denne var jeg ikke komfortabel med å bære ned i jolla fra moderskipet. Byttet ned til en 2,5 Hk 4 takter, men også denne var for tung (og ble stjålet), så da fikk jeg tak i den bittelille hjulvispen jeg har nå, og den stuer jeg under en luke, og bærer uten problem mellom moderskip og jolle. Dersom du derimot ligger ofte på brygge og kan montere jolla der, og primært trenger jolle en gang i blandt for fornøyelse, fiske og handling, så er sikkert ikke større båt, fast dørk eller stor motor samme utfordring for deg. Dog vil jeg si at min første jolle med finerdørk var såpass komplisert å montere at jeg bare gjorde det en gang om året, og slepte den resten av sesongen. Redigert 24.Januar.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
MajorAndy Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Jeg havde første en Quicksilver 270 med airdeck (luftkøl). (De hedder nu Mercury, btw). Den havde en Mariner 4hk, 4T motor. Den var fin nok og kunne til nød plane med en person (eller to små børn) om bord. Men den var våd at sejle i når der var bare de mindste bølger og med hele familien (4 personer) og hund om bord, så gik det kun med 4-5 knob. Motoren var til at håndtere - dog tabte jeg den næsten en enkelt gang i vandet. Da jeg fik større båd skiftede jeg til en Brig 280 rib med glasfiberbund og en Yamaha 9.9 4T. Den gik over stok og sten, var fortrinligt legetøj, god til transport over længere afstande, stabil og meget tørrere at sejle i. Til gengæld var der mange, mange gange hvor jeg ønskede mig tilbage til den gamle båd og motor. Både når det gjaldt vinteropbevaring, almindelig håndtering og påsætning af den 45 kilo tunge motor. Det gjorde, at jeg ikke brugte gummibåden så meget som jeg havde forventet. Det hele afhænger af dit behov og som tidligere skrevet hvilket kompromis, du vil gå på. I yderste konsekvens er de to muligheder enten en 3 meter rib båd med en fx 15 hk motor, som du altid har på slæb og derudover investerer i en jollevogn, så du kan tage båden op på land og håndtere den der. Eller en let gummibåd med airdeck på 270-290 cm med en helt lille motor og hvor du accepterer, at du ikke kommer til at plane men hvor din ryg vil takke dig for at du kun har en Honda 2,3 eller tilsvarende på 15 kilo eller deromkring, der skal håndteres. Jeg kommer selv til at gå med option 2 i min nye båd. Men det er fordi jeg har erfaret, at mit behov er transport over korte afstande af 2-3 personer + hund og at jeg vil kunne pakke båd og motor sammen så jeg kan have det i bilen og i lastrummet på båden og håndtere det alene. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Har selv med to motorer, en 6 hk som ungene kan bruke og en 15 hk som vi bruker når vi skal litt lengre eller leke oss litt. Det er litt styr, men har absolutt sine fordeler. Du kan jo vurdere en lett og liten 2,5 hk for de korte og hyppige turene og en større når du skal ha mer fart eller større avstander. Regner ikke med at det er aktuelt med totakt siden du spør om garantibetingelser, men det er en fordel om begge er firetakt eller totakt. En av hver gjøre at det blir dobbelt opp med tanker som tar plass. Snakker av erfaring og skal klare meg gjennom det Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 har en Carib jolle,310, med 15hk mariner. den planer med 3 voksne ombord. eller 2 voksne og mye varer. fra butikken Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 West System sine light joller er rimelige og lette. https://www.westsystem.no/m/457/west-light-luftdoerk Er flere her inne som har vært fornøyd med disse, jf tidligere tråder. Og ang motor så har jeg selv en 5hk Mariner 2t som er regnet som en lett motor. Sprek som juling, men strengt tatt alt for tung til å ta på/av jolla ofte. Så vi har en sekundærmotor som egentlig blir primærmotor, en eldre Yamaha 2hk. Tror den veier rundt 10kg. Integrert tank. Lett å starte og manøvrere. Ingen gear, en bare vrir motoren helt rundt. Plastpropell som gjør at splinten så og si aldri ryker. Etter mine begrep den perfekte jollemotoren. Så om du får tak i en sånn brukt har du jollemotoren sin ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Shore skrev for 19 timer siden: @ballistic: Jeg ser fordelen med stiv dørk, men tenker vekten vil telle negativt. Nå er det kanskje ikke like avgjørende i en seilbåt, hvor jeg har hjelpemidler for å løfte den på dekk. Ser av filmer på youtube at den med aludørk antagelig ikke er vesentlig større i volum når den er sammmenpakket, dørkplatene vil lett kunne stues vekk når de er i passende stykker. Ville du gått tilbake til aludørk om du fikk velge på nytt? @Euklid: Nei, trenger kanskje ikke mer enn den lille motoren, den har jo fordeler både vedrørende vekt og pris. Allikevel, fordelen med en 6 hester er selvsagt muligheten for høyere fart om man er litt utpå og fisker og blir overrasket av dårlig vær, eller av annen grunn trenger noen knop ekstra. Vil nok utstyre den med så stor motor som praktisk mulig og føler, uten fysisk å ha kjent på 6 hesteren, at det er innen rimelig grense. Må ta en tur til forhandler for å kjenne på alternativene. 2,3 hesteren er luftkjølt, mens 6 hesteren er vannkjølt, vil dette ha noen avgjørende betydning for f.eks lydbilde eller annet? Ville valgt oppblåsbar dørk pga fleksibilitet samt vekt. Aludørk tat såpass mye mere plass samt veier vel like mye som en rib. Om du har plass ville jeg definitivt vurdert en rib, da vil du få helt andre sjøegenskaper. Vil være mye morsommere på f.eks transportetapper i kombinasjon med en 10-15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Jeg vurderte også aludørk, men holder meg til min suzumar med oppblåsbar dørk. Vis du får blåst dørken skikkelig opp funker det greit. HAr en 6hk yamaha på denne og det holder fint, men motoren er akkurat litt for tung. Klarer å få den av og på ute på sjøen, men ikke det jeg synes er mest moro. Båten pleier jeg å ha hengende bak uten motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Shore skrev for 12 timer siden: Flott med innspill, ser at jeg kanskje bør sjekke størrelsen på min eksisterende gummibåt, så jeg lettere kan forstå hvor langt ned i størrelse jeg kan gå, men som er betraktelig bedre enn den jeg har. @Ask Ja, tror så gjerne at det kan føles vinglete med en liten båt, jeg må nok trene en del på ombord/ilandstigning om den skal kunne brukes optimalt. og ja, store flater er nok mangelvare på min båt også, så takk for påminnelsen. Jeg har ikke erfaring fra båter med høytrykksdørk, hva er største problemet med å lappe en slik? Er det muligens også forskjell i hvordan en med aludørk monteres, slik at noen er enklere å rigge på ujevnt underlag enn andre? Hvor stor gummibåt brukte du på Vegaen? Hei Den første gummibåten var ein eldre båt på 3,5 m. Eg hugsar ikkje merket. Fast dørk av kryssfiner. Den andre båten var ein Achilles på 3,10 m. Ein kvalitetsbåt, men litt smal. Problemet med å lappa er dersom dørken er ruglete, som på nemnte båt, vil det vera vanskeleg å få lappen tett. Eit anna moment er at barnebarna dine nok vil leika med båten. Då kan det vera greitt å ha ein båt som toler røff bruk. Lykke til med val av lettbåt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 24.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Takk for mange gode tips. Joda, jeg skulle gjerne hatt en RIB, hadde sikkert kost meg med det, men da blir jeg nok mer bundet enn jeg foretrekker. Har sett på litt forskjellige gummibåter i dag og jeg heller nok mot typen med høytrykksdørk med V kjøl, stivhet får gå på bekostning av lavere vekt og enklere rigging. Må si jeg ble overrasket over hvor store båtene så ut, der de var satt opp mot en vegg i butikken, i forhold til samme typer sett på Youtube. Forstår at jeg ikke skal gå over 2,7 meter, muligens tenke litt mindre, som er blitt foreslått. Skal ta noen flere runder når jeg har sjekket størrelsen på min eksisterende gummibåt. Jeg så på noen av West sine båter, men West-light er vel den eneste med luftdørk og den mangler V-kjøl. Jeg har absolutt fått med meg rådene om så lett motor som mulig og skal ta det på alvor, men med liten kunnskap om motorer er det ikke noe enkelt område jeg begir meg ut på. Får tråle bruktannonsene for å se om det dukker opp et smykke av en 2-takter, i mellomtiden får jeg se hva jeg bestemmer meg for av båt, kanskje det kommer inn nye momenter. Ja, Ask, så dørken i dag og forstår godt hva du mener om å lappe. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Euklid Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 On 1/23/2018 at 10:08 PM, Shore said: Vil nok utstyre den med så stor motor som praktisk mulig og føler, uten fysisk å ha kjent på 6 hesteren, at det er innen rimelig grense. Må ta en tur til forhandler for å kjenne på alternativene. 2,3 hesteren er luftkjølt, mens 6 hesteren er vannkjølt, vil dette ha noen avgjørende betydning for f.eks lydbilde eller annet? Er vel bare Honda 2,3 av småmotorene som er luftkjølt? Støyer en del mer enn Mercury og Suzuki sine alternativer (som begge er vannkjølte), men innbiller meg likevel at det bråker langt mindre enn små totaktere. (Har bare hatt en Yamaha 2hk i et par døgn, så tør ikke mene så mye om hvordan den låt ...) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Jeg har en 4 (5) hk Tohatsu 2 takt 2004 modell, den er helt grei og løfte av/på ei jolle og er ikke helt borte effektmesdig. Har den på 270 Suzumar rib. Honda 2,3 luftkjølt lager endel mer lyd Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Sjekk kva plass du har framfor masta. Det kan vere greitt å oppbevare båten der, i alle fall i heimehamn. Ellers er det nok bruksmønsteret ditt som bestem. Eg er ikkje glad i å slepe gummibåten, så eg ville nok kjøpt ein båt som er enkel å handtere. Unngå båtar med spilebotten. Nokre av dei minste har det. Tenk også på korleis du vil oppbevare motoren ombord, og korleis du vil forflytte motoren frå seilbåten til jolla. Har motorar på 3,5, 5 og 8 hk, alle totaktarar. Er 5 hestaren som blir brukt mest. 3,5 hestaren er førebels lagra til den dagen ryggen blir verre... Har ellers kjøpt ein motordavid som skal monterast før sesongen. Blir spennande å sjå korleis den vil fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Takk for nye tips, jeg suger til meg alt jeg kan. Tror nok jeg lar Honda sin luftkjølte være utenom ønskelista, betaler heller ekstra for mindre lyd om nødvendig. Vil nok absolutt vurdere å oppbevare båten på dekk, fremfor å ha den slepende etter. Om nødvendig vil jeg slippe ut så mye luft at den kan brettes. Angående motor og motormontering, så har jeg en rygg som plager meg veldig om dagen, så den saken skal jeg ta veldig alvorlig. Vil vurdere alternative oppbevaringsmuligheter og montering. Er heldigvis forsynt med et behagelig antall fingre som ikke kalles tommeltotter, så skulle ikke forundre meg om jeg kunne mikke til et greit system Har sett litt mer på gamle tråder og på bakgrunn av disse funnet flere leverandører av gummibåter. Ser Plastimo har en Pi 270 VB som er mistenkelig lik Honwave T-27 IE. Så lik at jeg mistenker at selve tuben blir produsert på samme sted. Identisk lengde, 257 cm, identisk bredde, 153 cm og identisk diameter Ø 43 cm, samt identisk tykkelse på materialet 1100 gr./kvm. Lasteevnen er på grammet likt, med 664 kg. Ser ut som kun detaljer som er pålimt skiller seg noe. Det som da forundrer meg er at Plastimo etter sigende skal være hele 7 kg lettere, 27 kg, mot Honwave sine 34 kg. Det er jo formidabel forskjell på 2 så like båter, nærmest ufattelig. Hvor kommer disse 7 kilo fra? Riktignok har Honwaven en festeanordning for en type kalesje, pluss et par håndtak mer, men synes 7 kg hørtes mye ut. 27 kg høres unektelig mer fristende ut, enn 34 kg. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ballistic Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Husk at Honwave har noen solide og tunge tofter i glassfiber. Fikk stjålet min , kjøpte en aluminiumstofte i stedet for da denne var ca 1000 kr billigere enn den originale Honwave tofta.. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 (redigert) Ser at jeg muligens har tatt feil vedrørende tykkelse på duk. Honwave oppgir 1100 gr/kvm, mens Plastimo skriver Pvc 1100 Decitex, noe jeg trodde gikk ut på det samme. Nå ser jeg at også Seago bruker betegnelsen 1100 Decitex om sin 700 grams duk. Antagelig er det der den største forskjellen ligger. Redigert 25.Januar.2018 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Shore Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Det er ikke lett å bestemme seg. Vurderer om jeg skal se bort fra de mindre gummibåtene og heller sikte mot en som er større og pakkes ut sjeldnere, alternativt brukes mer som slepejolle. Må nok bruke en del tid på å beregne oppbevaringssted og størrelse, føler jeg. Har hentet min nåværende gummibåt som viser seg er en 2 meter, som jeg synes er alt for liten, føler ikke jeg får spesielt utbytte av å kun gå opp en halv meter eller så i størrelse. Honwave har jo en 3 meter med alubunn og en 3,2 meter med høytrykksbunn, kan være jeg fristes av en av de, selv om vekten begynner å bli drøy. Så en test av en gummibåter hvor Loadstar fikk toppscore i det meste, men finner ingen leverandører i Norge eller Sverige. 5 års garanti hadde vært fint, men ikke hvis en må til Nederland for å reklamere. Ser også på forskjellige motoralternativer. Så en test hvor Yamaha hadde ganske mye større effekt enn andre i samme størrelse, men Yamaha gir 3 års garanti, mens Suzuki gir 5 år og Honda hele 6 år. Ja, det er vel 5 års reklamasjonsrett i Norge, men synes det er rart at garantitidene er så forskjellige. Er litt svak for gode slagord, Honda mener motorene deres har den lengste garantien man ikke får bruk for.... Er det noen som vil dele meninger eller erfaringer om motorer med meg? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Linea Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 For info. Kjøpte ny 9,9 hk Yamaha i 2016 og da med 5 års garanti Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.