Jump to content

Edit History

Shore

Shore

Mens vi ennå har en del tid frem mot den optimale båttiden i Østlandsområdet har jeg begynt å se etter ny gummibåt. Har lest det jeg kan finne av tråder om emnet, men mye skjer på kanskje spesielt motorfronten, så tenkte jeg skulle prøve å få litt hjelp til å finne den rette kombinasjon. Med en båtlengde på 27 fot, riktignok med stor bredde og mye stueplass, har jeg et lite plasseringsproblem, og med seilbåt av spissgattertypen og utvendig ror, er det nok enten oppbevaring på dekk eller nedpakking og bortstuing som gjelder.

Jeg har en liten grei gummibåt fra før, men den er av for meg ukjent merke og for liten til å føles trygg med barnebarn i, og jeg vil derfor oppgradere til en god størrelse og et velkjent merke. Har forøvrig kun minutters bruk som erfaring, så jeg må regnes som helt grønn. Gummibåten fulgte med da jeg kjøpte seilbåten, mulig det er en Biltema-sak, nesten ny, men som sagt for liten. Selv om jeg er en nøktern fyr som liker å spare penger på gode kjøp, vil jeg heller legge en tusenlapp eller fire ekstra i potten på å føle meg så sikker som mulig med de yngste i båten.

Har vel sirklet meg inn på båter med høytrykksdørk og kjøl, da vekten ligger mellom 15 og 20 kg under en med aludørk og størrelse ved lagring er betydelig mindre? Setter spørsmåltegn bak, da jeg ikke på noen måte er sikker. Størrelse vil jeg tro blir et sted mellom 2,7 og 3,1 meter. Har sett på mange typer, bl.a. Honwave T27 og T 32 IE. Mest praktisk burde det selvsagt vært aludørk, men uten å vite mye om det, føles vekt og bortstuingsmulighet som ganske uegnet for min forholdsvis lille seilbåt.

Av flere årsaker har jeg sett mest på Westsystems hjemmesider, det virker som de har det meste av både båter og påhengere. Problemet er at de sier det samme om omtrent hele produktspekteret, alle er nærmest det beste og mest velegnede en kan få tak i. 

Honda 6 hk har lengst garanti, 6 år? Hondakvaliteten er for meg ganske kjent, har 2 strømaggregater, snøfreser og bil som jeg er veldig fornøyd med. Har aldri hatt påhengsmotor. Suzuki 6 hk kan lagres på 3 sider, har 5 års garanti. Tohatsu oppgis ikke garantilengde, men har vel 5 års reklamasjonslengde som alt annet, men jeg føler en garanti som tryggere? Tohatsu påstås skal være ekstra stillegående da den har eksosutslipp gjennom propellnav. Aner ikke hva de andre har, men ønsker veldig gjerne en så stille motor som mulig. Har ikke sett på andre motorer, da jeg er helt grønn på dette feltet og 6 hk er kun tatt som eksempel da det etter hva jeg forstår, er den største modellen i segmentet "lett vekt". Det høres temmelig mye enklere ut å buksere en motor på 25-  27 kg enn en på 40 kg+. Elektrisk er nok utelukket enn så lenge.

Kan dere komme med synspunkter og helst plusser og minuser i forhold til andre? Har ikke spikret hverken båt, motorstørrelse eller pris, bare sirklet meg noe inn.  

Shore

Shore

Mens vi ennå har en del tid frem mot den optimale båttiden i Østlandsområdet har jeg begynt å se etter ny gummibåt. Har lest det jeg kan finne av tråder om emnet, men mye skjer på kanskje spesielt motorfronten, så tenkte jeg skulle prøve å få litt hjelp til å finne den rette kombinasjon. Med en båtlengde på 27 fot, riktignok med stor bredde og mye stueplass, har jeg et lite plasseringsproblem, og med seilbåt av spissgattertypen og utvendig ror, er det nok enten oppbevaring på dekk eller nedpakking og bortstuing som gjelder.

Jeg har en liten grei gummibåt fra før, men den er av for meg ukjent merke og for liten til å føles trygg med barnebarn i, og jeg vil derfor oppgradere til en god størrelse og et velkjent merke. Har forøvrig kun minutters bruk som erfaring, så jeg må regnes som helt grønn. Gummibåten fulgte med da jeg kjøpte seilbåten, mulig det er en Biltemasak, nesten ny, men som sagt for liten. Selv om jeg er en nøktern fyr som liker å spare penger på gode kjøp, vil jeg heller legge en tusenlapp eller fire ekstra i potten på å føle meg så sikker som mulig med de yngste i båten.

Har vel sirklet meg inn på båter med høytrykksdørk og kjøl, da vekten ligger mellom 15 og 20 kg under en med aludørk og størrelse ved lagring er betydelig mindre? Setter spørsmåltegn bak, da jeg ikke på noen måte er sikker. Størrelse vil jeg tro blir et sted mellom 2,7 og 3,1 meter. Har sett på mange typer, bl.a. Honwave T27 og T 32 IE. Mest praktisk burde det selvsagt vært aludørk, men uten å vite mye om det, føles vekt og bortstuingsmulighet som ganske uegnet for min forholdsvis lille seilbåt.

Av flere årsaker har jeg sett mest på Westsystems hjemmesider, det virker som de har det meste av både båter og påhengere. Problemet er at de sier det samme om omtrent hele produktspekteret, alle er nærmest det beste og mest velegnede en kan få tak i. 

Honda 6 hk har lengst garanti, 6 år? Hondakvaliteten er for meg ganske kjent, har 2 strømaggregater, snøfreser og bil som jeg er veldig fornøyd med. Har aldri hatt påhengsmotor. Suzuki 6 hk kan lagres på 3 sider, har 5 års garanti. Tohatsu oppgis ikke garantilengde, men har vel 5 års reklamasjonslengde som alt annet, men jeg føler en garanti som tryggere? Tohatsu påstås skal være ekstra stillegående da den har eksosutslipp gjennom propellnav. Aner ikke hva de andre har, men ønsker veldig gjerne en så stille motor som mulig. Har ikke sett på andre motorer, da jeg er helt grønn på dette feltet og 6 hk er kun tatt som eksempel da det etter hva jeg forstår, er den største modellen i segmentet "lett vekt". Det høres temmelig mye enklere ut å buksere en motor på 25-27 kg enn en på 40 kg+. Elektrisk er nok utelukket enn så lenge.

Kan dere komme med synspunkter og helst plusser og minuser i forhold til andre? Har ikke spikret hverken båt, motorstørrelse eller pris, bare sirklet meg noe inn.  

• Create New...