Erik
Et vesentlig moment ved vårt valg for oss var at vi sterkt foretrekker å ligge på svai kontra brygge/svaberg (folkesky ) og at vi har en liten hund som MÅ til land. Dermed må vi kunne gjøre jolla sjøklar ombord.
Å montere jolle med fast dørk ombord, på framdekket, utgikk derfor, og samtidig ønsker vi pga seilegenskaper ikke å slepe den for ofte, derfor behov for lett og pakkbar, og derfor investering av elektrisk trykkpumpe i år, blir noen turer opp og ned i løpet av en sesong/tur.
Jeg begynte med en 6 Hk som hang på rekka når den ikke var i bruk, men denne var jeg ikke komfortabel med å bære ned i jolla fra moderskipet. Byttet ned til en 2,5 Hk 4 takter, men også denne var for tung (og ble stjålet), så da fikk jeg tak i den bittelille hjulvispen jeg har nå, og den stuer jeg under en luke, og bærer uten problem mellom moderskip og jolle.
Dersom du derimot ligger ofte på brygge og kan montere jolla der, og primært trenger jolle en gang i blandt for fornøyelse, fiske og handling, så er sikkert ikke større båt, fast dørk eller stor motor samme utfordring for deg.
Dog vil jeg si at min første jolle med finerdørk var såpass komplisert å montere at jeg bare gjorde det en gang om året, og slepte den resten av sesongen.