Lærlingen Startet 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2005 Nå kommer jeg sikkert med et dumt spørsmål, men jeg prøver meg alikevel. Jeg er jo tross alt lærling i "gamet". Er det farlig å være ute med båten på vannet når det lyn og torden? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Har du seilbåt så er du den "idielle" lynavleder. For å si det slik så er det ikke helt ufarlig. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Statistisk sett er muligheten for å få en fulltreffer ganske god. Lynavleder er en bra ting. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Statistisk sett er muligheten for å få en fulltreffer ganske god. <{POST_SNAPBACK}> Hvilken statistikk refererer du til her? Min generelle oppfatning er at det er svært sjeldent at båter treffes av lynet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Ikke erfaring med lyn selv, men har forstått at dette kan være relativt ugreit, spesielt med seilbåt. I havna er det flere som har vært på jordomseiling og har hatt ubehageligheter i tordenvær, og har noen større kabler (tilsvarende svært store startkabler) som de fester fra vantene og lar henge ned i sjøen under tordenvær. Dette fungerer angivelig greit ved lynnedslag i båten. selv ønsker jeg ikke å være høyeste punkt på flatt hav i tordenvær og søker til nærmeste havn.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Hvilken statistikk refererer du til her? Min generelle oppfatning er at det er svært sjeldent at båter treffes av lynet. <{POST_SNAPBACK}> Det var et program på TV for et par år siden der Norges Meterologiske Institutt uttalte seg. Det skjer tydeligvis langt oftere enn man skulle tro. Selv har jeg kun førstehånds kjennskap til to tilfeller. Det ene hadde dødlig utgang. Selv har jeg opplevd "Elmers Ild" ut fra Windex'en, var da godt jordet med lynavleder. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) Tja. Her er det mye synsing ute og går. Lynet slår ikke ned, det går opp. Det er ytterst sjelden at båter blir rammet av lyn på sjøen. Har vært ute i skikkelig tordenvær på sjøen et par ganger. Ganske fascinerende å se lynet lage kaskader av hvitt rundt båten. Ikke vet jeg, men når man opplever en 10 lyn innenfor en radius av ca. 50 meter i løpet av en 20 minutter, da føler jeg meg ikke særlig utsatt for å bli truffet selv med min seilbåt. Dette beviser vel forsåvidt ingenting, men jeg ville vært skrekkslagen om jeg hadde opplevd en slik tettehet av lyn nær meg på land. Ikke trivelig, så jeg vil ikke oppsøke tordenvær på sjøen. Kommer ikke til å henge ut kabler i vantene! Redigert 20.Juli.2005 av PanPan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Har hørt i fra gammelt av at man bør gå med gummistøvler når man er ute på sjøen og det tordner. Men som andre sier sanynligheten for og bli truffet er liten og man hører svært sjeldent om noen som blir truffet.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Har opplevd lynnedslag i båten en gang, det var med denne skuta: På vei inn mot USA`s østkyst. Lynet tok en mottakerantenne som sto i formasta. Var ikke noe glassfiber igjen av den. Opplevde aldri dette på andre båter eller rigger jeg har vært på. Mens jeg ennå hadde seilriggen på Columbien lå vi utenfor Nordøyvågen på Dønna og dro storsei en nordlansk sommernatt. Etter hvert var det som om luften ble elektrisk, og lyset ble dimmet. Opplevde å ligge rett under en hel rekke med cumulunimbuser som var høyst levende. Ganske trolsk stemning å være der mellom all utladningen. Ikke et eneste lyn i nærheten av oss. Sørvestkulingen som fulgte var ikke så trolsk, første og eneste gangen jeg har vært nødt til å gå kun på waypoints mesteparten av hjemveien. Mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
aksel Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Man kan ta enkle forhandsregler som å så av radio og mobiltelefon. Strålingen tiltrekker seg lyn. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Tja. Her er det mye synsing ute og går. Lynet slår ikke ned, det går opp. Hei. Lyn går både opp og ned. I tillegg er det bare ca 30% av alle lyn som er i kontakt med bakken/havet. Kilde: met.no Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
ok67 Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Man kan ta enkle forhandsregler som å så av radio og mobiltelefon. Strålingen tiltrekker seg lyn. <{POST_SNAPBACK}> Skulle gjerne sett en referanse til et (seriøst) sted hvor dette er dokumentert. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) Man kan ta enkle forhandsregler som å så av radio og mobiltelefon. Strålingen tiltrekker seg lyn. <{POST_SNAPBACK}> Nei ærlig talt! Nå begynner det å bli litt vel mye woodoo faktor her!! Hvor har du fått dette fra? Redigert 20.Juli.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aksel Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 En radiosender sender ut elektriske signaler gjenom antennen som er noe av det samme som i et lyn i langt mindre målestokk. I prosessen får du ionifisering i luften som misker motstand for elektrisitet og lyn. Radiosendere kan derfor tiltrekke seg lyn Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 En radiosender sender ut elektriske signaler gjenom antennen som er noe av det samme som i et lyn i langt mindre målestokk. I prosessen får du ionifisering i luften som misker motstand for elektrisitet og lyn. Radiosendere kan derfor tiltrekke seg lyn <{POST_SNAPBACK}> Høres veldig teoretisk ut. Er dette noe å bry seg om i praksis, spesielt på så lave effekter som GSM telefoner, VHF etc.? Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 En radiosender sender ut elektriske signaler gjenom antennen som er noe av det samme som i et lyn i langt mindre målestokk. I prosessen får du ionifisering i luften som misker motstand for elektrisitet og lyn. Radiosendere kan derfor tiltrekke seg lyn <{POST_SNAPBACK}> Hmm... Det var en ganske drøy påstand, som du må forklare nærmare. Kor mykje effekt sender du med da? Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 (redigert) Og nok en gang Aksel, hvor har du dette fra? Og den radioen du snakker om, står den og sender på egen hånd? Trodde det bare var sendere som gjør slikt. Mobiltelefoner tar riktignok en liten oppkalling for å bekrefte sin posisjon, men ikke VHF'n eller bil/båtradioen eller TV'n. Lars H. Redigert 20.Juli.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lærlingen Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Båten jeg har en glassfiber snekke og har kun en lanternemast. Da er det vel ingen fare å være ute i tordenvær, med tanke på lyn-nedslag. Hvordan fungere lynavledere og hvordan instaleres disse på båter? Har noen bilde av en slik lyn-avleder? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Her var det mye rart ja. Men dette dreier seg om enkle ting. Utladningene i et tordenvær går gjerne mellom de største forksjellene i ladningene i skyene eller bakken. Og strømretningen er fra negativ til positiv pol. Det som kan gjøre en reise i seilbåt spennende i tordenvær er hvis masta er i ledende materiale eller riggen og den har god elektrisk forbindelse med sjøen, da er sjansen for at lynet slår opp fra båten større enn om det slår opp fra sjøen i nærheten. Man bør derfor ikke bevege seg slik at man "frivillig" hjelper strømmen på sin vei, det kan fort bli veldig spennende. Hvis man ikke er en spenningsøkende person da. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
pete Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Glem det, det er ikke nødvendig å montere noe lynavleder el. tilsvarende, selv ikke på seilbåter trenger man slikt montert. Her er det ufattelig mange synsinger ute og går. En lynavleder med kabeltverrsnitt som skulle funke ville være svær, sett i sammneheng med at antallet rapporterte nedslag i småbåter er lik 0 skal en ikke ta seg bryet med å anskaffe slikt utstyr. (nå erter jeg sikkert på meg en eller annen som sier jeg har feil, og at lynet starter på midten og går opp eller ned eller noe sånt) Sitér dette innlegget Link to post
Lærlingen Svart 20.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Da behøver man ikke å bekymre seg for å bli truffet, om det skulle bli tordenvær når man er ute på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Båten jeg har en glassfiber snekke og har kun en lanternemast. Da er det vel ingen fare å være ute i tordenvær, med tanke på lyn-nedslag. Hvordan fungere lynavledere og hvordan instaleres disse på båter? Har noen bilde av en slik lyn-avleder? <{POST_SNAPBACK}> Hei,Du fikk vist ikkje svar på denne. Det var ein lang diskusjon om lynavledere her på Båtplassen for ei tid sidan. Trur du finn svar på mykje av det du lurer der. Ta ein titt på: http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...&st=0&p=97153 mvh Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Da behøver man ikke å bekymre seg for å bli truffet, om det skulle bli tordenvær når man er ute på sjøen? <{POST_SNAPBACK}> Siden vi begge har Mjøsa som hjemlig farvann, kan jeg melde deg følgende: Jeg bor høyt med panoramautsikt over hele den midterste delen, og det ser ut til at lyn ofte slår ned/opp (?) i/fra (?) Mjøsa når uværet beveger seg over sjøen. Har imidlertid aldri hørt om båter som har hatt problemer med lyn. OG jeg kjenner mye av historiene rundt tømmersleperne (stålbåter), og de var jo på jobb kontinuerlig i all slags vær fra mai til november i over 50 år! Men jeg må tross alt innrømme at jeg liker ikke å ligge midtfjords med "Start" når det tordner.... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Sail S Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Jeg har aldri sett noen statistikk rundt lyn og båter, men jeg har fulgt med i temaet noen år og har formet meg følgende oppfatning Du kan selv velge om du vil jorde eller ikke. Hvis du jorder masten feks med kabler i sjøen er sannsynligheten for at du blir truffet av lyn større, men sannsynligheten for at et lynnedslag ødelegger deg eller båten blir mindre. Jeg har seilt mye og det nærmeste jeg har kommet lynnedslag er at alle instrumenter i båten gikk bananas en gang, men kom til bevissthet noe senere. Har derimot hørt innslag fra folk som har opplevd det som en her beskrev nemlig at lyn treffer rundt båten uten å treffe den. Dette er sannsynligvis fordi båten ikke er jordet. Personlig har jeg har kjøpt kabler, men har ikke hatt særlig lyst til å henge dem ut enda. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2005 Har hørt i fra gammelt av at man bør gå med gummistøvler når man er ute på sjøen og det tordner.I denne tråden var det så mye synsing og overtro fra før av at det skader vel ikke med en til. Gummistøvler på sjøen betyr ulykke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.