Jump to content

Tordenvær

Lærlingen

Recommended Posts

Du kan selv velge om du vil jorde eller ikke.  Hvis du jorder masten feks med kabler i sjøen er sannsynligheten for at du blir truffet av lyn større, men sannsynligheten for at et lynnedslag ødelegger deg eller båten blir mindre. 

<{POST_SNAPBACK}>

Lynet "reiser" over avstander på opp til flere kilometer for å utligne potensialforskjeller. Jeg vil ikke tro at den isolasjonen mellom f.eks. rigginnfestingen på en seiler og vannet vil bety noe særlig fra eller til. Da en meterolog hadde et lite "foredrag" for noen år siden, hadde han et poeng som i hvert fall jeg ikke var klar over. Han hevdet at lyn er veldig lokale. D.v.s. han hevdet at potensialoppbyggingen, altså området der spenningen mellom en sky og bakken er konsentrert, kan ha en diameter på 20 meter. Utenfor dette feltet skjer det igenting. Så, ifølge samme, kunne man fremprovosere et utlading. M.a.o. en lynavleder. Fordelen med lynavlederen var at man kunne lade ut over lenger tid og derved ha en mulighet for å ungå det store braket. Hvilket er analogt med utsagnet over. Meterologen hadde en statistikk, men jeg husker ikke hvor mange treff- eller relativ hyppighet for treff han hevdet. Men konklusjonen var at muligheten for treff var relativt god. Det betyr naturligvis ikke at veldig mange av oss kan reise rundt et helt liv eller to i kontinuerlig tordenvær uten et eneste treff. Jeg har kjørt bil i 40 år uten å ha dødd i trafikkulykke en eneste gang. Statistikk er nå en gang statistikk. Det er snakk om en teoretisk sannsynlighetsberegning. Så får man jo selv vurdere hvor man ønsker å plassere seg på denne sannsynlighetskurven.

Personlig har jeg aldri vært nærmere en utlading enn "St Elms" ild. Jeg har heller ikke sett noen som har blitt truffet. Bare så det er sagt. Det virker heller ikke som at båter produsert i ledende materiale (jern, aluminium) er mer utsatte enn kompositt. Godt salttrukne trebåter, skøyter med røstjern helt ned til vannlinjen etc., er jo også jordet.

Svært mange bygg har lynavleder. Det har blitt hevdet her at kvadratet på jordingskabelen må være veldig stor for at den skal ha noen effekt. Jeg er heller ikke så sikker på det utsagnet. Der jeg vokste opp, bygård i Oslo utkant, sto det en pipe med lynavleder rett utenfor rommet mitt. Kabelen kunne ikke være mer enn 70 kvadrat. Den gikk ned langs pipen og til et jern som var slått ned i bakken. Den virket uten at kabelen smeltet eller bygget ble skadet. Jeg var på rommet mitt da utladingen kom på besøk. Det var ikke så veldig dramatisk. Blitz med skarpt smell og et lufttrykk, ruta holdt. Jeg hadde dotter i ørene og så blå ringer en halvtimes tid etterpå. Før det smalt, danset det en blålig flamme på lynavlederen, det var det som fanget min interesse den gangen. Statistisk sett er det ikke mange som har opplevd det heller.

Dersom det er en aluminiumsmast så har det ingen betydning om den er jorder eller ikke, masta vil ha jordpotensial uansett. Det samme vil være tilfelle med en glassfibermast med lanterne i toppen, da vil strømledningene til lanternen bringe jordpotensialet opp dit. En ren glassfibermast, uten lanterneledniger eller andre ledenede arrangementer vil derimot være isolerende, men så spørs det da om det ligger litt karbonfiber inni eller ikke.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...