Mizar
Jeg lastet ned både Dropbox versjonen og oppdateringen og lagret på lokal harddisk.
Det er vanskeliggjort å gjøre slike selvstendige filoperasjoner (man ledes alltid i retning skylagring) i Windows10 og mange "apper" som programvaresnutter kalles nå for tiden. (Se, så gammel jeg er).
Menyer dukker opp og forsvinner igjen i pdf dokumenter osv.
Den beste metoden jeg har funnet, er å åpne den nedlastede pdf-filen i verktøyvinduet for nedlastninger (FireFox), og deretter lagre fra lesevinduet i leseren som åpner seg. En annen mulighet jeg har sett, (også ved å åpne verktøyliinjen for nedlastinger i FireFox først), er å høyreklikke filen og velge "gå til mappen med den nedlastede filen". Da åpner mappen og Windows10 filutforskeren seg. Så kan man flytte, kopiere og lagre filen lokalt uten all den "brukervennligheten" man utsettes for... .
Dette er sikkert "barnehage" for mange dataeksperter her, men det kan ikke sies for ofte. Målet for meg, er alltid å ligge langt unna skylagring...
@Jøran123 Takk, reisebeskrivelsen Oslo Lofonten T/R skal leses med stor interesse!
@Euklid: Det er så mange som oppfordrer deg til å gi ut bok. Men egentlig ligger hele "boka de" ferdiglaget i tråden du lagde om deres jordomseiling! Jeg ville til og med påstå at samspilelt mellom dine beretning og svarene fra "oss drømmere her hjemme", lager en ekstra dramaturigsk dimensjon som hører med - i hvertfall i tråden. Jeg mener det setter din beretning i et flott pespektiv. Og det er bilder og tekniske diskusjoenr, beretnigner fra besøkte steder m.bilser osv., som en "live" reportasje i biulder og tekst.
Hvis du ikke ahr tid så kunne kanskje hele tråden samles i en .pdf-fil, akkurat som den er? Dette kunne kanskje du og Ingar snakke om...? -og hvis Baatplassen er tom for vimpler, kunne sikkert mange med meg, tenke seg å belønne både Ingar -og ikke minst deg- med en liten donasjon som takk. -Som du selv sa i tråden om ditt foredrag nå nylig: Slikt skrives ikke helt av seg selv.