Larss1 Startet 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2018 Hei Har 2 x KAD 300 og nettopp fått montert nye drev. Jeg tok samtidig en skikkelig overhaling av begge motorene så de har vært ute av båten og demontert, skiftet alt av pakninger, slangeklemmer osv. Etter vi satte den på vannet fikk vi ikke maks turtall (skal ha 3800 omd med C5 propeller), fikk bare 3300 omd. Det er byttet begge turboer, en etterkjøler/intercooler (den andre rengjort), begge kompressorer, begge vannpumper, overhalt alle dyser inkl. byttet alle dysespisser ++ Utført av Volvo Penta merkeverksted. Nå viser det seg at det er montert drev med feil utveksling. De har prøvekjørt i dag med C3 propeller og fikk da 3960 omd, har bestilt C4 propellere og tipper vi da havner på korrekt turtall (3800 omd). Spørsmålet er om det er noen bakdeler eller negativ side med dette? Får riktig turtall, men mindre propeller. Kan det tenkes for lav fart..? Med "riktig" utveksling og C4 propeller var det 3800 omd og 38-39 knop. De sier dette er et kraftigere drev beregnet for 40 knop, det andre drevet beregnet for 37 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 On 1/25/2018 at 4:15 PM, Larss1 said: De sier dette er et kraftigere drev beregnet for 40 knop, det andre drevet beregnet for 37 knop. Nytt for meg at et drev med annen utveksling skal være kraftigere? Også spent på resultatet her. Hvorfor velger produsent akkurat den utvekslingen de gjør? Kan jo ha med belastingen på drevet og antall omd i drevet. Du vil jo nå ha høyere antall omdreininger i drevet en tidligere, kan gi mer varmgang? mer belasting? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Det er ikke noe problem å justere turtallet ved å bytte propellere. Du har i tillegg gått «riktig vei» med utvekslingen i dette tilfellet. Utvekslingen er lavere, akslingene/propellene snurrer raskere rundt og du må følgelig sette på propellere med lavere stigning enn tidligere for å oppnå riktig toppfart og turtall. Konsekvensen er at de roterende komponentene i drevene utsettes for lavere belastning enn tidligere og du har fått redusert risiko for drevhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Takk for svar. De setter på propellene i morgen, vi er spente på toppfart og antall omdreininger! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.