5nacks Startet 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2018 Har båten på vannet i vinter. Har konservert motoren med 50/50 frostvæske. Leste en plass at sink og frostvæske ikke er en god kombo, så jeg har tatt ut sinken. Har jeg gjort feil? Burde jeg montere tilbake sinken siden båten ligger på vannet (tæring)? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Det er verre for motor å ikke ha anode enn for anoden å sitte i frostvæskeblandingen. Den offeranoden kan ofre seg for potensialeforskjeller helt annet sted på motoren/båten. Jeg har i offeranoden over vinter mens båten står på land. Det er selvsagt bare tull, men har kikket på den etter vinter og det er ingen voldsom påvirkning. Det er bare latskap, men jeg gjør det meste av forberedelser til å sette ut båten på høsten så da skifter jeg disse også. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Bruker miljøvennlig frostvæske i saltvannskretsen når båten står på land, etter at jeg gikk over til dette har jeg ikke sett hverken belegg eller tæring på anodene over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Hvis du søker litt rundt her, så finner du en million postinger med fysisk funderte forklaringer, gidder ikke kjøre forklaring en gang til. Hva som kan skje er som følger: Ingenting Anoden passiveres, null beskyttelse når motoren utsettes for sjøvann igjen Galloperende tæring i motor eller komponenter under lagring (for mye strøm) Velg selv. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Takk for svar folkens. Puttet den i igjen, så håper jeg ikke at det ikke byr på noen overraskelser. Bytter anode når båten skal brukes aktivt igjen. God helg Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Du har kanskje en yanmar? Hva med å drenere den? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 27.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Stemmer at jeg har en yanmar :) Ligger noen små rustflak/dritt og blokkerer dreneringa. Var inne på tanken å skru av selve dreneringspluggen og rense den skikkelig, men vet ikke om jeg våger Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 scamπ skrev On 26.01.2018 at 18.36: Takk for svar folkens. Puttet den i igjen, så håper jeg ikke at det ikke byr på noen overraskelser. Bytter anode når båten skal brukes aktivt igjen. God helg Det gjør jeg også. Bytter zink hver vår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.