suveren Startet 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2018 Er det noen som vet hvor formene til SUN 33/1035 ble av? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Du kan jo prøve å høre med Holms Innredning. Var vel Salvesen Plast som støpte. Men vet ikke om de finnes lengre. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Ikke Salvesen Plast men Sølversen Plast i Ramnes (Re komune) i Vestfold. Jeg har ingen anelse hvorvidt de fortsatt produserer båter, men det var samme sted de også støpte noen av Laguna-båtene. Selskapet eksisterer fortsatt. Her er klipp/lim fra web-siden som Sølversens Plast hadde. (Den er nå bare tilgjengelig som "bufret" på nettet.) Ser ut til at denne web-siden er skrevet i år 2002. Sølversens Plast A/S: Firmaet er et datterselskap fra Sølversens Glassfiber A/S som ble etablert i 1965 av min far Bjarne Sølversen og meg (Svein) Min bror Vidar kom til når han ble gammel nok.Det startet på Husøy og skulle bygge kjølevogner men det ble fort båter istedenfor. Vi bygde bl.a. Tønsberg Joller og Springer 20 for Herholdt Andersen i Tønsberg. 1970 flyttet vi til Nes i Slagen. Der ble det bla. bygget mange Huwa 26. I de magre åra 1974 begynte vi å få en del jobber for Vera Fabrikker i Sandefjord. Det ble mange Slamavskillere og spesialjobber for dem.En del av støperiet brandt i 1978. Vi fikk ikke bygge opp igjen så derfor flyttet vi til et nytt anlegg på Håsken i Andebu. Der forsatte vi med arbeide for Vera Fabrikker og vi støpte båter bla. Årø 28 til Norrøna Båt og FM båtene til Freddy Mikkelsen. Det var også endel andre. Etter hvert så overtok vi Årø 28 formene sammen med Ove Hansen og Svein Dokken. Firmaet ble hetende Nye Norrøna. I 1984 brant støpehallen vår ned. Den ble raskt bygd opp igjen. I 1985 ble hele anlegget leid bort til Polyteam. Jeg, Svein Sølversen tok en tid diverse jobber for bla. STI. Jeg var på Askvik (Askeladden) for å holde et sprøytekurs og jeg var på Draco i samme ærend. Der fikk vi også ekspremintert mye med robotsprøyting. Jeg ble sendt til et firma i Gresvik for å reparere Aplicator sprøyter. Enden på visen var at jeg kjøpte hele firmaet. Der begynte jeg med Sun 33 for et svensk firma. Da kom jeg i forbindelse med Terje Holm (Holms innredning). Da svensken gikk konkurs overtok Terje Holm styringen av formene. I 1996 kjøpte vi det anlegget vi har i dag i Re kommune. Der støper vi hovedsakelig Sun 33 og FM 35/38. Formene ble bygget av Otto Bertelsen som drev Otto`s Plastservice i Grimstad i 1989. (om Laguna – red.) Den gang ble den kalt Laguna 35. Konstruktør er Jan Thore Olsen ifra Porsgrunn. Den ble lansert på messen i Düsseldorf men det ble ikke noen suksess. Etter noen magre år og noe turbulent tilværelse så kjøpte vi formene i 1998. Det ble produsert 1 båt i det året for å teste ut hvordan den skulle bygges. I 1999 lanserte vi båten på messe i Tønsberg, Arendal og Båter i Sjøen i Oslo en båt med en del forandringer på inndelingen av innredningen. Det ble bla.5 faste køyeplasser fordelt på 3 seperate lugarer. Det ble satt på en benk under styrestolen som hadde plass til vask og kjøleskap. Det var mye diskusjoner om båten skulle hete Laguna 35 eller om den skal hete Laguna 38 som er totallenge inkl. baugspyd og plattform. For å få en slutt på dette bestemte vi oss for å kalle den Laguna 1150. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Sølversen Plast ga bort alt av båtformer gratis for et år eller tre siden... Lå ute på finn. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.