Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Hydrostatutløseren kutter bare surringene som normalt holder flåten fast i stativet ombord.

Hvis ikke det er den minste form for oppdrift i flåten/containeren når den står pakket blir den stående i stativet og følger med til bunns sammen med båten om den har hydrostatutløser eller ei.

Skal flåten blåses opp automatisk må surringene frigjøres og utløserlinen dras helt ut for å aktivere mekanismen som blåser flåten opp. Det siste er det oppdriften i flåte/container som sørger for. Når all utløserline er dratt ut vil membranen punkteres eller ventil åpnes på flasken alt etter type. Først da vil Co2 fylle flåten og den blåses opp. Da vil den begynne å stige mot overflaten. Er det mer enn dypt nok til at all utløserlinen er dratt ut vil tilslutt oppdriften være stor nok til at den det svake punktet som er på linen gi etter. Flåten frigjøres da fra stativet ombord og kommer til overflaten.

Synker båten på grunt vann kan linen i mange tilfeller fortsatt være fast ombord og flåten er ikke blåst opp. Er det helt stille vann må man da kanskje dra i utløserlinen for å blåse den opp. Er det en del sjøgang/vind vil containeren gjerne drive vekk og tilslutt vil utløserlinen som fortsatt er fast i stativet ombord sørge for at den blåser seg opp. Normalt står lengden på utløserlinen på containeren.

Ja hvis vi har forstått trådstarter helt riktig da?

 

Men nå snakker vi om de som har myndighetskrav om å ha redningsflåte ombord.

 

Video som viser dette.

 

 

 

Gudrun

Gudrun

Hydrostatutløseren kutter bare surringene som normalt holder flåten fast i stativet ombord.

Hvis ikke det er den minste form for oppdrift i flåten/containeren når den står pakket blir den stående i stativet og følger med til bunns sammen med båten om den har hydrostatutløser eller ei.

Skal flåten blåses opp automatisk må surringene frigjøres, utløserlinen dras helt ut for å aktivere mekanismen som blåser flåten opp. Det siste er det oppdriften i flåte/container som sørger for. Når all utløserline er dratt ut vil membranen punkteres eller ventil åpnes på flasken alt etter type. Først da vil Co2 fylle flåten og den blåses opp. Da vil den begynne å stige mot overflaten. Er det mer enn dypt nok til at all utløserlinen er dratt ut vil tilslutt oppdriften være stor nok til at den det svake punktet som er på linen gi etter. Flåten frigjøres da fra stativet ombord og kommer til overflaten.

Synker båten på grunt vann kan linen i mange tilfeller fortsatt være fast ombord og flåten er ikke blåst opp. Er det helt stille vann må man da kanskje dra i utløserlinen for å blåse den opp. Er det en del sjøgang/vind vil containeren gjerne drive vekk og tilslutt vil utløserlinen som fortsatt er fast i stativet ombord sørge for at den blåser seg opp. Normalt står lengden på utløserlinen på containeren.

Ja hvis vi har forstått trådstarter helt riktig da?

 

Men nå snakker vi om de som har myndighetskrav om å ha redningsflåte ombord.

 

Video som viser dette.

 

 

 



×
×
  • Create New...