Jump to content

Edit History

hegra

hegra

Ser Mike er inne på timingen av innsprøytningspumpa. Justerte min gamle BMC noen få mm med hell uten spesialverktøy. Den hadde også gråhvit røyk og var tungstartet før justeringen. Ble mye bedre etterpå, men dette er jo ikke det første jeg ville prøvd da det er litt riski. Jeg tok litt lettvindt på det siden motoren uansett var gammel og tenkte at verre kunne den ikke bli noe den altså ikke gjorde.                                                 Sort røyk er uforbrent diesel ja, men da som regel når motor sliter tungt og ikke får nok luft. Er tenninga feil så blir uforbrent diesel gråhvit hvis motoren går lett eller er kald eller dårlig komp. Mange åttitalls turbomotorer hadde lav komp på tomgang for og gi plass til mye turboluft på høyere turtall. Da ble det dårlig forbrenning før turbotrykket kom skikkelig på høyere turtall. Volvo kom jo med dette spjeldet i eksosen både i båt og lastebil nettopp for å begrense røyken på tomgang

hegra

hegra

Ser Mike er inne på timingen av innsprøytningspumpa. Justerte min gamle BMC noen få mm med hell uten spesialverktøy. Den hadde også gråhvit røyk og var tungstartet før justeringen. Ble mye bedre etterpå, men dette er jo ikke det første jeg ville prøvd da det er litt riski. Jeg tok litt lettvindt på det siden motoren uansett var gammel og tenkte at verre kunne den ikke bli noe den altså ikke gjorde. 

• Create New...