hegra
SitatMorten 1989 : Hvordan stiller man timing på dieselpumpe da? :-)
Jeg gjorde det på følgene måte: Først fant jeg ut hvilken vei høytrykkpumpa roterte. Deretter laget jeg et over ett merke på pumpa og motor slik at jeg viste hvor den skulle stå om jeg ikke fikk den bedre. Et slikt merke er der kanskje allerede på din. Så løsnet jeg på pumpas festeskruer, på din motor er det vel 4 på den runde kransen som holder pumpa fast på motor. Du vil se at der disse 4 skruene er festet, er det ovale eller avlange hull. Dette er for og kunne justere pumpa. Pumpa skal nå ikke tas av, men bare dreies noen millimeter motsatt vei av det den roterer. Altså roterer pumpas innmat med klokka når motor går skal pumpehuset dreies noen mm mot klokka. Da får du litt tidligere tenning enn det du har i dag. Det kan være riktig fordi slitasje på tannhjul og overføring til pumpa alltid vil medføre litt for sein tenning etter hvert. Men det kan fort bli for tidlig tenning også så vær forsiktig hvis du prøver deg. Vet ikke hvilken vei pumpa går på din motor.
Jeg prøvde meg frem med litt ulike posisjoner og det endte med at motoren gikk finest når merket på pumpa var ca 2- 3mm unna merket på motoren som altså var over ett (0mm) når jeg begynte justeringen. Nå er det større diameter på ringen der du må lage merke på din motor så det kan godt hende du må ha litt flere mm på din.
Om du vil prøve dette må du avgjøre selv. Det er jo litt risikabelt, men er redd det koster en del og få det gjort av verksted. Kan jo nevne at mi pumpe var inne til overhaling et år tidligere og ble satt tilbake på samme sted. Det hjalp ingenting, så det ble denne justeringen jeg tok selv som løste problemet. Men ikke sikkert det løser ditt problem. Og ford ryker en del, det vet alle, ikke minst nå når det er kaldt i været. Kanskje jeg hadde ventet til våren.
SitatVet dere om det sitter noe sinkanoder på denne motoren eller bowman kjølesystemet?
og Evnt hvor?
Har du Bowmanveksler med gummihetter og slangeklemmer i begge ender er det ingen sink. Tror ikke det er på noen typer Bowman , men litt usikker på de med metall-lokk i enden.