Lars H.
ozo skrev for 4 timer siden:For å "fylle på" halvtomme batterier fungerer det fint slik du beskriver, men din bekymring er berettiget. Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem.
Feil!! Med en lader som kan gi nominell ladespenning på 14,4volt, vil den alltid ligge over spenningen på de to batteriene. At noen av de batteriene skulle ha en høyere hvilespenning slik at laderens spenning skulle ligge mellom det beste og et dårligere batteri, er utenkelig. En god lader vil uansett gi en høyere spenning enn de to batteriene og fordele strømmen mellom batteriene. Etter som det friskeste batteriet nærmer seg spenningen til laderen, vil ladestrømmen til det avta, mens strømmen til det dårligste vil "dure på". Etter en tid vil dette jevne seg ut og batteriene vil bli ladet opp til det maksimale av hva de "orker". For egen del, ville jeg heller ladet et og et batteri for selv å ha full kontroll, selv om en kvalitetslader også ordner dette.
Du beskyldte meg i ditt første innlegg her på forumet for at jeg ga feil svar på et spørsmål, pluss at du beskyldte meg for synsing og tro, dette slår direkte tilbake på deg. Dette blir litt personlig, men har du det minste greie på eller utdannelse innen elektro??? Jeg ønsket deg velkommen etter ditt første innlegg, og det står jeg for, men her ønsker vi fakta og ikke "preik".
Jeg sendte deg en internmelding, kan du være så grei å svare på den?