Duppe Startet 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2018 Var en nyttig ting for en komplett nybegynner som meg for å finne ut det mest grunnleggende (som av en eller annen grunn ikke står andre steder) og også andre ting, men ser den er nå lagt ned. Det jeg ikke skjønner er hvordan Wikier kan bli lagt ned? Trodde Wiki var noe for alle som ikke bare en person kan legge ned som det ser ut som er skjedd her? Kan noen forklare? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Veldig synd, men vil anta at noen må administrere det. Er vel Tobixen som kan svare best på dette. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Det står vel godt forklart på siden og hvem som helst kan laste ned en backup av databasen og sette opp en ny baatwiki slik jeg oppfatter det så innholdet eksisterer fortsatt. Det man ikke får med er bukeropplysninger Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Spørsmålet er hvorfor det snakkes om programvare og administrering når hvem som helst kan lage en Wikipedia-side og kan aldri tenke meg den kan bli tatt ned av enkeltpersoner, men kanskje dette bare var en vanlig side og ble kalt for wiki i 'tidsånden'? Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 En wiki krever en programvare, typisk MediaWiki, https://www.mediawiki.org/wiki/MediaWiki. Denne må settes opp, vedlikeholdes og administreres. Og så må den beskyttes mot spam og misbruk. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Hm, forstår det altså sånn at en Wiki-side egentlig ikke har noe med Wikipedia å gjøre? Ganske forvirrende. Hva med å bare bruke Wikipedia da? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Wikipedia har (fornuftig nok) ganske andre innholdskrav enn det en altmuligdatabase om ymse båtinfo er nødt til å være oppsatt med. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Men for all del, det er bare for alle å skrive på wikipedia også... men infoen blir jo ikke like konsentrert rundt båt på den måten. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Ikke? Alt det grunnleggende skulle vel ihvertfall gå fint? Her er om fortøyning f.eks: https://no.wikipedia.org/wiki/Fortøyning. Denne kunne jo være en link fra en hovedside om båt eller eller lystbåt, og lett utvides med detaljer som spring og alt det der? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Trodde poenget var å få tilgjengeliggjort innholdet fra baatwiki men sef igenting i veien for å start på nytt med blanke ark Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Det står jo masse bra der allerede. Kan det ikke overføres? Jeg kan godt hjelpe, men har null peiling på databaser osv. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Har sendt melding til Tobixen om det. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 2 hours ago, Duppe said: Her er om fortøyning f.eks: https://no.wikipedia.org/wiki/Fortøyning. Denne kunne jo være en link fra en hovedside om båt eller eller lystbåt, og lett utvides med detaljer som spring og alt det der? Innhold hører ikke hjemme på Wikipedia med mindre det har en noenlunde anerkjent og sporbar kilde. Linker til innlegg her inne blir i knappeste laget, og innholdet vil uansett være ganske annerledes for en praktisk båtguide enn for det leksikonet Wikipedia skal være. Tobixens heltemodige innsats fortjener å leve videre, men det er jo en del jobb å drifte slikt – krever en passe dose innsikt, litt innsats og noen kroner ... Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Ikke herfra. Hvis du tenker på når jeg skrev linker, mente jeg en annen link på Wikipedia. Altså f.eks: Båt -> Fortøyning -> spring osv osv. Man trenger vel knapt kilder til å underbygge hva for en god del av befolkningen er anerkjente og åpenbare sannheter hvis det er det du mente. Redigert 28.Januar.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Har ikke sett at tobixen har skrevet noe her i forumet på svært lenge, han var jo veldig aktiv... lagt til; ser han sist var innlogget juli 2017. Spesielt.. noen som kjenner til ham og alt er vel? Redigert 28.Januar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Nei det kan nok ikke overføres. Innholdet ligger i båwiki databasen Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 13 minutes ago, Duppe said: Man trenger vel knapt kilder til å underbygge hva for en god del av befolkningen er anerkjente og åpenbare sannheter hvis det er det du mente. Jo, hvis det skal inn på Wikipedia trenger man det: https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bruk_av_kilder Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Husker at vi prøvde å lage en wikipedia.no artikkel om båplassen.no, som jo er norges desidert største forum og kilde til kunnskap for fritidsbåteiere. Omtalt flere ganger i media osv. Men neida, det gikk ikke til tross for at en rekke andre forum har gjort tilsvarende. Mener å huske at begrunnelsen for avslag flyttet seg gang på gang, men at det var samme moderator som stoppet det, med hard hånd og null vilje til fruktbar dialog. Jeg har selv, gjennom årene, startet og flikket på noen få artikler på wikipedia uten å støte på noen problemer. Om jeg ikke husker feil så ble jeg kasta ut til slutt over å prøve å skrive om båtplassen. Jaja... :-) Kanskje mulig å finne igjen tråden her inne, om den ikke lå på OT-forum da..? -- Poeng: Wikipedia er flott greier men har sine begrensninger, som tydeligvis kan avhenge av syrenivået i magen på enkeltpersoner ;-) Så en egen wiki er ikke dumt i grunnen. -- PS!: Noen som tør? Kan jo hende wikipediatrollet har sprukket? https://no.wikipedia.org/w/index.php?search=båtplassen.no&title=Spesial:Søk&go=Gå&searchToken=uyo5g91tyfvi968gawykx1o0 Redigert 28.Januar.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 23 minutes ago, Pinkvin said: Poeng: Wikipedia er flott greier men har sine begrensninger, som tydeligvis kan avhenge av syrenivået i magen på enkeltpersoner ;-) Så en egen wiki er ikke dumt i grunnen. Ikke så nyttig når den uten videre bare kan forsvinne som beviselig skjer. Ser ikke problemet å skrive om båt på Wikipedia uten at det skal anses kontroversielt og kreves kildehenvisninger for hver ting, og heller ikke at disse ikke kan oppdrives. Har også erfart at det går fint å skrive på Wikipedia uten mas. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Fant kopi av Båtwiki på Wayback Machine, så det er i alle fall mulig å kopiere og lime inn på en Wikipediaside: https://web.archive.org/web/20170728232829/http://www.baatwiki.no:80/wiki/Hovedside Men siden båtwiki ikke egentlig var en wiki-side hvor ting er allemannseie, vil jeg vente med tillatelse før jeg evt. setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Dette ser jo overkommerlig ut. Det er lagt ut en kopi av den gamle databasen på http://www.baatwiki.no. Selve "motoren" er den populære MediaWiki (som Wikipedia også bruker). Dermed skal det i teorien være mulig å laste opp den gamle databasen i en nyinstallasjon av MediaWiki. Til slutt kan kanskje admin av baatplassen lage en ny toppfane, som linker direkte til den nye "baatwiki 2.0". Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Turbåt skrev for 13 timer siden: Til slutt kan kanskje admin av baatplassen lage en ny toppfane, som linker direkte til den nye "baatwiki 2.0". Det hadde vært helt topp å få til den koblingen. Kanskje medlemsmassen i BP er så stor at baatwiki kan vokse og få en reell funksjon for båteiere? Mye kunnskap her inne men det er jo ikke systematisert på samme måten. Så jeg ser ikke at de konkurrerer mot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.