pobre gringo
Pinkvin skrev On 31.01.2018 at 11.44:Har null erfaring med de selv men rett og slett elsker muligheten til å konfigurere seil på nettet selv, og få opp pris med en gang:
Og det vil jo gi et godt påskudd for en tur til Danmark.
Kan ikke noe særlig om seilpriser men syns det er overraskende billig ifht hva jeg ellers har hørt snakk om..
---
Edit: Her er seilkalkulatoren
http://resensails.dk/nye-sejl-beregn-pris.html
---
Edit II
Enig med de som anbefaler kryssfokk og genaker. Hadde selv stor genua med solfilm og det hele. Et beist av et seil som lå som en tømmerstokk rundt forstaget hvis jeg måtte rulle inn i mye vind, mao så krysset båten elendig hvis det blåste litt. Byttet over til kryssfokk og livet smiler, særlig i motvind da.
Har genaker, og som deg så er kona mest tilskuer, så som deg har jeg ikke fått brukt den enda :-) Men jeg har absolutt planer om å lære meg å seile med genaker alene. Har genakerstrømpe så med autopiloten og en lett bris blir det nok litt genakertrening utpå fjorden i år. Om en ruller inn fokka og heiser genaker så blir det jo i prinsippet ikke veldig avansert så lenge en ikke skal begynne å jibbe osv. Det er jo bare to skjøter og et stort seil. Så dette har jeg tro på, og resten finner en ut av på Youtube :-D
Men en får jo ett "svakt punkt". Liten seilføring i svak motvind. Men for turseiling er ikke det så viktig.
Du får det til å høres enkelt ut å seile med genakker, det er det kanskje også. Jeg får ta med meg en kamerat og prøve litt til våren.
siden det er rullegenoa, trenger jeg virkelig mindre seil, holder det ikke bare å rulle inn litt?
ravddo skrev On 31.01.2018 at 23.25:Hva båt type er det du har? Hvis seilet er ellers helt vil du nok ikke merke enormt forskjell på å ta av litt akterut. Da vil du uansett berge seilet og kunne seile hele sesongen med det uten å risikere havari. Hvis du uansett mener at det bør byttes snart kan du ta hurtigløsningen å droppe uv. Da koster reprasjon lite da det er kun kantbånd som skal på.
Har en Bavaria 34. Seilet for øvrig er i god stand, men som sagt så er akterliket blitt ganske sprøtt.
Sitat
Dacron eller laminat eller.... Tja. Et godt sydd dacron seil i god duk og tilstrekkelig med paneler og forsterkninger fungerer bra og har lang teknisk levetid. Blir det heller ikke brukt noe særlig å står rullet opp stort sett hele tiden gjør den vevde duken at det puster og tørker fort og blir ikke så for svart.
Desverre er det enormt med variasjoner i duk kvalitet og jeg har sett mange østenseil med elendig kvalitet. For eksempel er stort sett forsterkningene like store uansett om seilet er 50m3 eller 10m3. (nå har jeg vel tråkket i et vepsebol på dette forumet)
Laminat er det litt mindre duker å velge i og spesielt CL duk. Forskjellen med laminatduk er at man har bærende tråder som syes i strekkrettningene i seilet. Triradialt eller biradialt, og noen flex duker i crosscut som dacronduk. Problemet med radielle seil er svinn når man kutter panelene og mange sømmer. Derfor blir prisen ved oppgradering til membran ikke så stor da svinnet blir mindre og duken blir levert i et stykke fra fabrikken. Spesielt gjelder det når man begynner med eksotiske fibre. Det er ca 30% mere for et triradielt seil kontra et godt dacronseil.
Hmm, veit ikke helt hva jeg skal konkludere med utifra dette men. Vi får se hva det ender med da seilet er inne hos seilmakern nå.