Jump to content

Eberspächer D3LC virker ikke. Feil tilkoblet bryter? (bilder)


PiperBill

Recommended Posts

Jeg tror jeg er på spor til å finne ut hvorfor min Eber D3LC Compact ikke virker. Når jeg skrur den på så lyser det i bryteren men ellers ikke tegn til liv. Kom over en Kanadisk bruksanvisning som ga meg en «clue». Men så er det dette med min fargeblindhet da. Blir litt forvirret og usikker.

Jeg tror bryteren er feilkoblet dersom tegningen skal stemmer med bildet. Ta gjerne en titt på bildene og si hva du synes. Takker og bukker på forhånd.

eberswitch.jpg

switchdraw.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

I følge koblingsskjemaet ditt så skal det være en brun ledning på koblingspunkt 3, men den som er koblet til er blå/hvit, denne skal i følge tegning ikke brukes.
Det skal kobles inn en lednings som er brun på koblingspunkt 3, men den kan jeg ikke finne i kabelstokken din..

 

Kan det være at den svarte ledningen som ikke er tilkoblet noe nå skal inn på nr 3?

Forøvrig ser det vel riktig ut på de andre ledningene :) (ut ifra tegning vel og merke)

Link to post

"Heading" sier LC mens teksten sier LC C. I utgangspunktet bør produktnummer være med idet D3LC C er levert i 18 forskjellige utgaver med tillegg av noen TRS utgaver. På bildet vises en kabelstamme som ser ut til å være "uoriginal". Muligens skjøtet et sted, kontroller evt. skjøt. Sort leder er normalt ikke tilstede i original kabel og brun og rød/hvit mangler.  EL-skjema under bildet stemmer med varmerens originale farger og grå bør i tillegg være tilkoblet en separat romtemp. føler for å få tilnærmet "termostatfunksjon". Blå/hvit er diagnosekabel og brukes på brytere med denne funksjonen, f. eks. modul-tidsur.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

Ja det er en D3LC-Compact. Kontrollbryteren er ikke original da jeg vet at den var byttet ut i 08. Det har vært et par eirer av båten siden. Jeg skal se nærmere etter skjøt i kablene men jeg mener de forsvinner inn i varmeren sammen med andre kabler …Men! I dag fikk jeg tak et anna kontrollpanel - tidsur som har vist diagnostikk. Tilkoblings instruksene ser greit ut også. Tror jeg skal bare hoppe over det å få den gamle bryteren til å funke.

Dersom det ikke går så hiver jeg hele skiten og installerer en splitter ny Planar 4KW fra Servitek.no.

 

 

eber2.jpg

ebercont.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
I.M.S. skrev for 6 timer siden:

Original signalkabel ut fra varmer har 8 ledninger, rød, gul, grå, grå/rød, brun, brun/hvit, blå/hvit og rød/hvit. Kobler du farge til farge(original) og grå og brun/hvit til rom. temp. føler burde det fungere.(brun og rød/hvit isoleres)

 

Takk igjen for gode råd. Hvis jeg forstår riktig så er det den nye timer modul du referer til? Skal en tur til båten lørdag og mandag for å se nærmere på det.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Nei, jeg refererer til original signalkabel. På disse varmere kan det brukes en rekke forskjellige manøverbrytere. Bl. annet, den som vises på det første bildet du la ut, som vanligvis ble levert som standard her i Skandinavia. Det andre bildet viser det jeg tror er en engelsk produsert bryter brukt i bl. annet Fairlane og Princess. Felles for dem alle er at aktivering av varmer skjer ved + signal på gul leder samtidig som at grå/rød ledning må være tilsluttet et pot. meter eller en elektronikk som gir en verdi mellom 1750 og 2200 ohm (ca). Dette samarbeider med en temp. føler, enten den interne på kretskortet i varmeren (føler på inngående lufttemp.) eller en ekstern i form av en rom. temp. føler på grå ledning.(tilnærmet termostat funksjon) Blå/hvit er kommunikasjonslinje for diagnose, brun er minus direkte til minus batteri og brun/hvit er minus for tilkoblet utstyr (temp. føler, pot. meter etc.) Rød er + og rød/hvit brukes ved TRS.

Link to post

Koblet opp timer-modulen i dag helt etter instruksene. Det var liv i modulen med fortsatt ikke tegn til liv i Eber’n.  Hørte vifte gikk så vidt et par minutter og så stoppet den. Koblet bort timeren og koblet den på igjen og da fikk jeg start på den. Enten så reagerer den ikke slik som beskrevet i bruksanvisningen  ellers så har jeg rotet litt fram og tilbake. Men jeg fikk kjøre varmeren en time på full guffe og den fungerte helt fint. Gikk fra minus 6 til pluss 6 i båten på no time. Ser det er en ekstern temperaturføler litt lengre fram i båten. Om den skal/kan være der med denne modulen vet jeg ikke men så langt er jeg bare kjempeglad for å fått den i gang.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

I dag skulle jeg bytte glødeplugg og metalsilen som ligger rundt den. Pluggen så helt fin ut men silen var helt tett med svart avleiring og den satt dønn fast. Måtte nesten rive den i stykker for å få den ut. Men du verden for en forskjell det gjorde. Den ga varme etter bare et par minutter og etter en times kjøring på full effekt var det +12 grader under kalesjen (fra minus 1) :-)

 

sylx.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Hadde jeg lagt en møkkete sil på en brodert duk og Trude hadde sett det, ja da . . .  Jeg tør ikke tenke reaksjonen. Uansett,- flott at du fikk ordentlig varme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 8 minutter siden:

Hadde jeg lagt en møkkete sil på en brodert duk og Trude hadde sett det, ja da . . .  Jeg tør ikke tenke reaksjonen. Uansett,- flott at du fikk ordentlig varme.

 

Ja men jeg rev av et stykke av duket så ... den har jeg ikke sett.. lol :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Ikke for å starte en ny tråd (tror jeg har snart brukt opp min kvote her) men et par ting jeg lurer på.

Jeg har Eber’n på en «alltid på» strømkurs. Dvs den har strøm selv om hovedbryter er skrudd av men jeg kan kutte strøm til den via automatsikring / bryter. Jeg gjorde dette for å slippe å taste inn klokkeslett og dag hver gang ellers. Er det lurt?

Jeg har en tanke om å ta en halvliter diesel med et eller annet tilsetning (lurium) og kobler pumpa til den slik a det går til varmeren istedenfor fra diesel tanken. Dette for å (kanskje) gi den en innvendig renseeffekt. Kanskje dette?

https://www.marineonline.no/liqui-moly-diesel-purge-dieselrens-no.html?gclid=EAIaIQobChMI3ffVpN6W2QIVXs-yCh1GcADVEAQYASABEgJSpvD_BwE

Noen som har gjort noe lignende?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Eberspächer anbefaler at strømtilførsel er koblet direkte til batterier ( bortsett fra ADR ) for å forhindre at strøm blir brutt utilsiktet når varmer er påslått, pass bare på at den er sikret med 25A sikring til varmeren og 5 A sikring til bryterpanelet. Hva ditt panel trekker av strøm vet jeg ikke, men f. eks. modulator 801 drar ca 10 mA for å vedlikeholde programmering når varmer ar avslått.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...