OtaK Startet 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2018 Eg ser at Digital Yacht har ei løysing for å bruke IPAD eller Smart-telefon som plotter til f.eks AIS. Nokon som har erfaringer med dette? Korleis fungerer det og er det dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Har navigert etter iPad gjennom en del mil, og har funnet frem uten trøbbel – med kart som koster en brøkdel av detaljkartene til kartplottere. Den delen er jeg veldig fornøyd med. Integrasjon med AIS og radar synes jeg tradisjonelle kartplottere gjør langt bedre. Hadde en Digital Yachts AIS-dings en gang i tiden, var ikke et veldig overbevisende bekjentskap. Men det er tre-fire år siden nå, kan sikkert finnes bedre saker i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Som plotter virker det veldig bra. Jeg bruker begge deler samtidig, og nøyaktigheten er helt på høyde. Jeg har Navionics på begge. IPad er kjent for å stoppe om den blir veldig varm i sollys. Jeg har Sony, og har ikke hatt problemer med det. En ulempe er å bruke berøringsskjem når det er mye bevegelse i båten. Da er zoomknappene på en plotter å foretrekke. Husk 2 Ampere lader, ellers går du sakte og sikkert tom for strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Husk at du må ha IPad med sim-kort for at dette skal virke ? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Kalle Well skrev for 4 timer siden: Husk at du må ha IPad med sim-kort for at dette skal virke ? Du trenger ikke ha simkort i pad'en, men det er bare de med simkort slott som har Gps. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Kalle Well skrev for 10 timer siden: Husk at du må ha IPad med sim-kort for at dette skal virke ? Presisering: «...du må ha en iPad med støtte dor SIM-kort for at dette all virke.» Hvis iPaden er en modell med «Cellular» i navnet så har den GPS. Heter den kun «WiFi» så har den ikke GPS. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BØstrøm Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Man kan laste ned kart på forhånd, og er ikke avhengig av simkort, så langt jeg har forstått, av egen bruk. Forøvrig er Ipad med Navionics helt overlegent hva jeg ellers har, og har hatt, av plottere, men den har noen begrensninger, som gjør den ubrukelig i cocpit(på seilbåt), ihvertfall når du trenger den mest. Tåler ikke høy temperatur/uleselig i solskinn, touch egner seg ikke i regn, batteriet kutter ut i kulde, for å nevne det jeg husker i farta. Nå har jo også papirkart endel begrensninger. Dedikert, fastmontert plotter ved styreposisjon, og Ipad under dekk for å orientere seg, planlegge videre seilas, mm. Har sagt det før, og nevner det igjen. Papikartenes tid er forbi. Finnes ikke gode argumenter for å kaste bort penger på det, som jeg har nevnt i tidligere tråd. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Gode tilbakemeldinger på IPAD som plotter. Kva med AIS integrert med plotter på IPAD? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 BØstrøm skrev for 1 time siden: Man kan laste ned kart på forhånd, og er ikke avhengig av simkort, så langt jeg har forstått, av egen bruk. Det er riktig. Man trenger ikke selve SIM-kortet, men mobilfunksjonen og GPSen ligger i samme chip, så hvis iPaden ikke er en Cellular-modell har den heller ikke innebygget GPS. Man kan selvfølgelig bruke en Bluetooth-GPS eller tilsvarende hvis man ikke har integrert GPS, men da øker kompleksiteten, og man har plutselig flere dingser som trenger strøm/lading. Kartene laster man selvfølgelig ned via wifi før man drar, for å unngå å laste ned (potensielt) flere hundre megabyte via mobilnettet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 iPad har blitt voksen etter hvert og er idag et godt alternativ til plotter. Med det nye nav. chippet fra Broadcomm er nøyaktigheten i de fleste tilfeller bedre enn en plotter. Fra iPhone 8 og oppover og tilsvarende iPad kan de motta GPS L1 og L5, GLONASS, Galileo og BeiDo. Når det gjelder karter er det viktig å velge et system som oppdaterer kartene med jevne mellomrom. Et godt valg kan være iSailor. Den håndterer AIS over Wi-Fi. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Jeg ville nok også anbefale å ha SIM-kort/fungerende abonnement på iPaden. iOS bruker triangulering i mobilnettet sammen med GPS for å få posisjonen raskere og så nøyaktig som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 vindmann skrev 1 time siden: Jeg ville nok også anbefale å ha SIM-kort/fungerende abonnement på iPaden. iOS bruker triangulering i mobilnettet sammen med GPS for å få posisjonen raskere og så nøyaktig som mulig. Ikke ekstremt nyttig på sjøen vil jeg tro. Og som Mulligan skriver så har iPad god gps brikke nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Har den allerede almanakk så blir forskjellen liten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Og om en vil gå noe ned i kvalitet og spare tusenlapper så kan en få et Samsung 10,1 med sim slott, gps og det meste for rundt 2 500,- Feks Samsung Galxcy Tab A: https://www.komplett.no/product/892506/pc-nettbrett/nettbrett-ipad-eboklesere/nettbrett-ipad/samsung-galaxy-tab-a-101-16gb-hvit?offerId=KOMPLETT-310-892506#productinfo Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 vindmann skrev 1 time siden: Jeg ville nok også anbefale å ha SIM-kort/fungerende abonnement på iPaden. iOS bruker triangulering i mobilnettet sammen med GPS for å få posisjonen raskere og så nøyaktig som mulig. Mobilmasttriangulering er langt fra så nøyaktig som GPS. Vi snakker om presisjon ned til kanskje 50-100 meter. Man får en rask og omtrentlig posisjon på noen sekunder, men først når man får en GPS-fix er man nede på meter. Dette kan man enkelt demonstrere med Google Maps på en iPhone. Når man åpner Google Maps får man først en relativt stor, blå sirkel som indikerer omtrentlig lokasjon basert på mobilmaster: Deretter går det endel sekunder før man får en nøyaktig GPS-fix: Som Pinkvin sier er det vel også relativt lite hjelp i mobilmast-triangulering med mindre man er veldig nær land og har flere mobilmaster i nærheten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Den sirkelen må sees på som en disclaimer så gamle damer med blått hår ikke parkerer i feil oppkjørsel Feilellipser blir sjeldent eller aldri sirkelrunde. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Mulligan skrev 4 minutter siden: Den sirkelen må sees på som en disclaimer så gamle damer med blått hår ikke parkerer i feil oppkjørsel Feilellipser blir sjeldent eller aldri sirkelrunde. Det er bare en visuell indikator for «du er i nærheten her ett sted», dvs et omtrentlig estimat som antyder feilmargin. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Kalle Well Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Jaja, mente jo Ipad med støtte for SIM-kort når jeg skrev han må kjøpe IPad med SIM-kort. Uansett, jeg synes den er knotete å bruke som navi. Forferdelig å se noe når det er lyst ute, knotete å zoome mens du kjører i litt sjø i fart. Spør du meg er en integrert MYE enklere å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Hadde ipad som plotter i fjor. Når den valgte å dykke til bunns når jeg skulle gå i land, vurderte jeg en fast montert plotter. Men, ipad sammen med navionics fungerer såpass bra at valget var enkelt for neste sesong også. Ingen særlige problemer i sterkt sollys og mye billigere enn en dedikert fast plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Popeye70 skrev for 16 timer siden: GPS-fix er man nede på meter. Og med det nye chipen til Broadcomm er man nede i 30 cm. uten utvendig hjelp. Brukt i bil vil den gi beskjed om at jeg kjører i feil fil. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Har brukt iPad som plotter siden jeg fikk båten i oktober 2013. Det har fungert mer enn godt nok for meg og mine behov der jeg tøffer rundt i ei snekke. Det som er det største aberet er sollys - ligger den i sollys om sommeren koker den fort og må nedkjøles. Men så lenge jeg husker på det og legger den i skyggen, så går det bra. Jeg sitter uansett ikke og nistirrer på den, da jeg stort sett ferdes i farvann jeg er kjent i.I tillegg har jeg papirkart.Jeg har brukt en del forskjellige apper, de fleste gratis, ingen av dem er noen av de proffe som også leverer eller produserer plottere. Jeg har endt opp med å betale noen få kroner for Guke Sider På Sjøen-appen, ettersom den også inkluderer kart over den svenske skjærgården, som jeg ferdes i hvert år. Første gang jeg dro til Sverige brukte jeg et par andre apper, som alle sluttet å fungere da jeg var i ferd med å entre farvannet ved Syd-Koster. Ikke det beste øyeblikket det kan skje på... Men da fant jeg fram papirkartene, samt et spesialkart for Syd-Koster, så gikk det som en lek. Ved senere besøk i dette farvannet har jeg brukt Gule Sider-appen uten problemer. Hvis jeg i framtiden beveger meg enda lenger sørover, som Danmark og Tyskland og lignende, kan det nok hende at jeg må bytte app til en med litt flere kart. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
vindmann Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 iPader med mobilnettilgang (som de fleste smartmobiler) bruker A-GPS (assisted) som gjør at de får info om de nærmeste satelittene veldig hurtig. Det er derfor det er så kort tid til «posisjonsboblen» blir ganske presis selv om GPS har vært avslått en stund. Så, jo, jeg ville nok hatt mobiltilgang hvis du er i trange farvann og raskt vil være rimelig sikker på at iPad-kartplotteren viser nøyaktig posisjon. Det er også greit å merke seg at i Apples innebygde kart ser du ganske lett hvor nøyaktig mottaket er gjennom omkretsen på posisjonsprikken. Slik visning har jeg ikke sett at man har i f.eks. Navionics, der er posisjoneringen tilsynelatende like nøyaktig uansett. Det er sjelden noe problem og iPad som kartplotter virker bra. Men det er greit å vite om slike begrensninger og at man kan bli lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.