pacuare
Jeg følger selvfølgelig egne flaggregler. Flagget settes opp når jeg husker på det, gjerne noen dager inn i ferien (ligger i veien for andre ting, så mer ryddig å henge bakpå). Tas ned når båten forlates etter ferien.
Kveld og helg brukes det sjelden med mindre en grense krysses. Da tas det selvfølgelig opp før norsk farvann forlates, tas ned når båten forlates etter turen.
Andre personer som av og til er ombord har helt andre regler. Da følges hans regler. Har prøvd å ta diskusjon, men funnet ut at han har sterkere meninger enn meg, så lar han bestemme. Unntaket er når vi er i land der det er normalt å ha flagget oppe døgnet rundt. Da går til og men han med på å følge lokale regler.
Minner fra langturseiling. Veldig vanlig å ikke ta ned flagg på langtur. Får heller prøve å bruke deler av ferien utenfor flaggpolitiets territore.
En i båthavna har helt andre regler. Eller er usikker på om han har regler, flagget har vært oppe minst i 5 år. Ligger ute hele året. Husker ikke om jeg har sett båten når den står på land for vårpuss. Antar det er heist da også.