Hakkannen
Ah, der var den endelig i gang; årets tråd om flaggregler
Flagger vel egentlig ganske sjeldent underveis. Mulig det bare er meg, men føler tvangsflagging de gangene man bare skal utpå en kort liten tur bærer preg av feilslått idealisme og opphøyede tanker om at nå er man en riktig så maritim sjømann, ja dette skulle virkelig de andre ha sett. Gjerne man i tillegg samtidig topper alt med en skikkelig kapteinlue, bare for å understreke poenget. Hvis det bare er jeg alene eller jeg har med meg en kamerat og to får flagget stort sett ligge fint sammenrullet der det ligger. Føler på et vis det blir litt rart å heise flagg når jeg bare skal bort å fylle diesel, selv om jeg ser enkelte flagger samme hva. Flagget er i min verden noe som heises når det skal feires. Om det er en lengre tur på gang, godt vennskap, store anledninger eller merkedager, det blir det samme, da flagges det. Selvfølgelig.
De gangene flagget heises praktiserer jeg det slik at det får henge så lenge båten er i fart. Skulle vil legge oss til ved en brygge eller på svai en plass tar jeg det ned klokka ni, slik gjorde bestefar det og slik gjør jeg det. Skulle en nabobåt glemme å ta ned flagget sitt blir det anledning til å gå planken og kjølhaling på vedkommende. Neida. Så lenge det ikke er fare for helse og liv (og til dels utstyr) har jeg forsvinnende lite med hva naboen gjør og foretar seg