Mouche
1 hour ago, Pinkvin said:
Men om du vil være den ene i nabolaget som klipper plenen så vil vel ingen nekte det. Om det ikke er en helligdag og loven klusser det til for deg da?
Joda, faller en av disse dagene på en søndag så dekker nok loven om helligdager og helligdagsfreden dette forholdet, men uansett er det for meg helt unaturlig å brenne bråte 1. mai da det ikke er lov der vi bor og 17.mai er jeg opptatt med helt andre ting enn ¨å vaske bil eller jobbe i hagen. I det hele tatt er det for min del helt uproblematisk å akseptere/følge noen enkle regler som har med nedarvete tradisjoner, sedvane, kotyme osv å gjøre.
Ser igjen at noen synes å tro at å flagge etter 21.00 har noe med Norske lover å gjøre og at politiet er rette instans for en klage hvilket bare nok en gang viser at her er det mange som rett og slett ikke kan og/eller vil skjønne hva det hele dreier seg om, dessverre.
Brann- og eksplosjonsvernloven sier at «Enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges.»
Hovedregelen er at det ikke er lov med bråtebrenning i tettbygde strøk, men det er mange som har totalforbud mot all bråtebrenning, også hvis du gjør det i din egen hage.
Eksempelvis så tillater ikke kommuneoverlegen i Asker avfalls- og bråtebrenning ved boligbebyggelse, mens man i Bærum kommune har totalforbud mot all avfalls- og bråtebrenning.