fjordgrynt
diaX skrev 1 time siden:
Så hvis jeg ikke følger flaggreglene som gjelder for offentlige instanser på land når jeg er ute med båten min hvor det ikke finnes regler for dette, - skal jeg miste statsborgerskapet og landsforvises? Du høres litt ekstrem ut.
Kan det tenkes at de som oppnår å provosere deg med dette også tror de vinner? Så da sitter dere to stykker på hver sin tue og begge føler de har vunnet. En som klarte å provosere og en selvutnevnt flaggpolitibetjent som sa i fra. Jaja, hva nå enn som tilfører livet verdi...
![]()
Nei, nei, det er som jeg sier ikke noe straffeansvar forbundet med flaggreglene - når det gjelder det norske flagget. Andre nasjoners flagg skal man ikke tenne på eller skjende på annen måte, det er mulig straffbart. Poenget mitt er bare at vi skal vise respekt for flagget - for det er symbolet på den sosialdemokratiske velferdsstaten vi alle er en del av, og som vi alle støtter opp under. Flaggreglene er noe alle gode nordmenn har fått med seg fra speiderbevegelse og militærtjeneste - i forsvaret er man jo helt nazi på flaggreglementet - om det er lov å si. Og flaggreglene bør alle kunne - slik at man ikke dummer seg ut. F.eks. er det ikke alle som vet at når man skal flagge på halv stang - så skal flagget først helt opp, for så å fires til halv stang. Og når den døde er lagt i jorden - skal flagget til tops, før man firer det for kvelden.
Og det er solen som styrer flaggtidene - i den grad tidspunktene i flaggreglene kolliderer med solens gang, så er solens gang styrende - den har forrang over papirreglene.Så er man på båttur nord for polarsirkelen sommerstid - så kan man med god samvittighet ha flagget oppe døgnet rundt - og likevel være en god nordmann