Jonesy Startet 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2018 Hei ! Tenker på symaskin med walking-foot og mulighet for zikk-zakk-mønster til rep av seil, kalesje etc. Er det noen som har prøvd seg på kjøp av Sailrite - klone symaskin ? Bruks-erfaringer ? Linker på hvor handle ? Ebay ? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Henger meg på denne tråden- Speiderne i Søgne ser også etter en rimelig maskin som kan sy seil - Dvs sikksakk og litt grov konstruksjon. Hvis noen har en gammel brukbar maskin til dette formålet vil vi gjerne gå inn i forhandlinger. Ungene trenger å lære reparasjon av seil.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Langedahl Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Ligger flere lignende maskiner på Ebay,mener de heter Rex en av de. Du finner også industrimaskiner på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Men er det ingen som har kjøpt eller prøvd en klone av Sailrite, f.eks Rex som Langedahl sier ? https://www.youtube.com/results?search_query=rex+sewing+machine+review Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Kikket på Ebay, men disse fra USA er 110V 50hertz , så må finne noen fra Kina med 220V ? https://www.ebay.com/itm/Portable-Walking-Foot-Sewing-Machine-Single-Needle-Rex-RX-607-Cast-Metal-Frame/122938252522?epid=99254330&hash=item1c9fb0dcea:g:OKEAAOSwzJ5XfFBj Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Hei, kan ikke hjelpe deg særlig mye, men det er veldig interessant å følge en slik tråd. Ser gjerne at du deler eventuell erfaring med oss, da vi nok er en del som kan tenke oss å prøve litt forskjellig sømarbeide til båten. Jeg tror nok du kan få en forholdsvis grei omformer fra 110 - 230 volt, men selvsagt bedre hvis du får tak i en maskin med riktig spenning. Det har vært en del tråder om symaskiner og erfaring med disse, noen av baatplassens medlemmer har en del erfaring etter det jeg kan forstå. Får håpe tråden holder seg fersk såpass lenge at det kommer inn noen tips fra disse medlemmene. Lykke til. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Mix Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 220V versjon direkte fra Kina: https://www.aliexpress.com/item/INDUSTRIAL-STRENGTH-Sewing-Machine-DOMESTIC-SEWING-MACHINE-HEAVY-DUTY-UPHOLSTERY-LEATHER-WALKING-FOOT/32276364542.html?spm=2114.search0104.3.48.2569c214vNtjiJ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_10344_10342_10343_10340_10341_10084_10083_10618_10307_5722316_10313_10059_10534_100031_10103_441_10624_442_10623_10622_10621_10620_10142,searchweb201603_1,ppcSwitch_4&algo_expid=a5925274-21a5-41a4-b5c8-aeecec590f4b-7&algo_pvid=a5925274-21a5-41a4-b5c8-aeecec590f4b&priceBeautifyAB=0 Sitér dette innlegget Link to post
Stola Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Min "clone" kjøpte jeg på Ebay, 9 toms lengde. Oppgradert med noen deler fra Sailrite... Pedalen som fulgte med var ikke bra. Den var langt fra progressiv, mer som on-off. Innpakningen er tynn isopor og min maskin hadde noen transportskader som jeg fikset selv. Support fra fabrikken var velldig bra, og etter noen justeringer syr maskinen velldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Fra en fersking i sying: kva er forskjellen/fordelen med walking foot vs en vanlig symaskin? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 eysteind skrev for 3 timer siden: Fra en fersking i sying: kva er forskjellen/fordelen med walking foot vs en vanlig symaskin? https://www.youtube.com/watch?v=GSGzNBrJ1A4 Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Kjøpte en Queen Deluxe 222, fra en i revetal for rundt 1500,- med rullefot. Syr kalesjevindu, kalesje og tykke stoffer med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Takk for tips :-) -Stola, har du en link eller fler ? -Mix, takk for link på Aliexpress, OBS den syr bare rett-søm, men finnes sikkert maskin med zikk-zakk også. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Fant en passende 220V , 9" arm via linken til Mix, Aliexpress, men 4000kr er mer enn jeg håpet på. Noen rimligere ? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Er det noen som har handlet noen av disse og har noe info og komme med? Lurer veldig på og kjøpe denne https://www.aliexpress.com/item/Portable-Walking-Foot-Straight-Stitch-long-arm-sewing-machine-leather/32389290423.html?spm=a2g0s.8937420.0.0.72002e0e9VqsSe Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 6.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2020 (redigert) En liten advarsel: jeg slo til og kjøpte en 'Aliexpress'-maskin av type 'portable walking foot' som likner på Thompson-maskinene som Sailrite er en klone av. Var jo svært rimelig i innkjøp (300 dollar), noe det skulle vise seg det var en god grunn til. For det første så var maskinen skadet da jeg mottok den, lakken var borte noen steder - forenelig med en fallskade og ikke en transport-skade. Jeg fikk en ok kompensasjon for det (90 dollar), og maskinen så ut til å fungere - noe den vitterlig også har gjort i noen måneder. Men fot-bevegelsen ble etterhvert dårligere og dårligere, og fothøyden var altfor lav. Da jeg prøvde å justere på denne vha setteskruene så 1) gikk en fra før av løs setteskrue rundt i det som var dårlige/ødelagte gjenger, og verre - castingen sprakk et annet sted - med helt moderat kraftpådrag fra meg. Kan jo hende at jeg var uheldig og/eller at maskinen var mer alvorlig skadet da jeg fikk den, men jeg er ikke overbevist. Og det kommer ikke til å bli en ny 'no name' kinamaskin på meg! Redigert 6.Januar.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 ytterligere en clone på Sailrite........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Thostr Svart 9.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2020 Hm. Eneste fellestrekkene jeg kan se er at begge er luftkjølt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) Stola skrev On 3.2.2018 at 14.29: Min "clone" kjøpte jeg på Ebay, 9 toms lengde. Oppgradert med noen deler fra Sailrite... Pedalen som fulgte med var ikke bra. Den var langt fra progressiv, mer som on-off. Innpakningen er tynn isopor og min maskin hadde noen transportskader som jeg fikset selv. Support fra fabrikken var velldig bra, og etter noen justeringer syr maskinen velldig bra. min «clone» kjøpte jeg fra Kina...en SEW*Line..... 106 RPZ 7inch BateRpak Fell Clothes Thicken Sewing Machine.Thick Material Sewing Machine, Reverse Stich and ZIG ZAG function|sewing machine|machine sewing machinesewing sewing machine - AliExpress og kompletterte direkte med ett Monsterhjul...og bygget en liten trekasse som har akk de yttre mål som maskinen har (lest att mange langturseilere klager på treboksen til Sailrite, att den er for stor å ha ombord) Sewing machine side handle wheel BateRpak 106 RP Balance wheel/handle wheel for walking foot sewing machine parts|Sewing Tools & Accessory| - AliExpress jeg har erstattet en del detaljer med Sailrite-detaljer, jeg følte meg fram i maskinen for å finne slark, det fann jeg i under-tråden og i den lille detaljen til høyre en skli-skinne, som reglerer bredden på Zig-Zag sømmen. ovenstående deler var sikkert ikke nødvendig, men passet på å skifte ut disse også. kanskje borde ‘stich’/søm -lengde platen som sitter på framsiden maskin vare nødvendig, på den kan man stille så att fram resp bak søm blir like lange, for å få en pen søm etter att disse detaljer er utskiftet, så syr den som en drøm..... til beveglige deler som sklir inne i maskinen bruker jeg Biltema Molybdendisulfidfett og til resterende vanlig symaskinsolje Belysning..... 10/20/30 LED Super Bright Sewing Clothing Machine Light Multifunctional Flexible Work Lamp light for Workbench Lathe Drill Press|Industrial Lighting| - AliExpress og sen kjøpte jeg en ferdig bag til maskinen Multi functional Oxford Cloth Sewing Machine Storage Bag Large Capacity Sewing Tools Handbag Oxford Cloth Home Use Assorted Tote|DIY Apparel & Needlework Storage| - AliExpress i tillegg kjøpte jeg her hjemme en Dremel gass-driven lodde-bolt Gaslödkolv DREMEL Versatip (2000-6) 6-i-1 - köp på HORNBACH.se Redigert 17.Desember.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Thostr Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Min maskin var identisk med din @Gunga Din. Hvis man gjør en så grundig analyse og oppgradering av deler som du har gjort så kan det jo hende at dette holder. Men ser på Sailrite Users-gruppen på Facebook at det er en del folk som sliter veldig med kvaliteten på kina-kopiene. Jeg kjøpte også noen Sailrite LSZ-1-deler til min (ny idler-pulley og div småting). De passet etter litt fikling, men virket ikke som de egentlig var laget til samme maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 "Industrial carry case"-en til Sailrite er faktisk veldig kompakt, men nok ikke så kompakt som bag'en din. Har en slik case til overs om noen er interessert... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) I min passet alle delerne til Sailrite, med ett unntak, det kom med en ny arm med stitch/søm-lengde platen......armen fra Sailrite var mye klenere, så jeg beholdt originalen. det er en sak som jeg funnet viktig.......og det er ‘timing og avstand’ da nålen er nede for å hente opp undertråden ! 1) først av alt, att nålen går ned til rett vende-pkt....... når nålen er i sin laveste pkt.....så skall man ha 16mm, målt fra toppen av stangen (som holder nålen)....til det øvre festet og så bruker man en #20 nål 2) sen er det ‘timing’, dvs ‘hook’en som fanger overtråden, den skall vare 3,2-4,7mm til venstre om nålen, da nålen er på sin laveste pkt. finn en passende skrutrekker med blad som har den bredden....å sjekk 3) når nålen er på veg opp.....og ‘hook’en er midt for nålen, da må avstandet fra overkant øyet og opp til hooken vare maks 1mm.... sen avstand 4) hooken skall ligge veldig nærme nålen, men ikke ‘touche’...... hvordan man stiller dette framkommer av Sailrites video eller denne https://www.sailingsvsarean.com/single-post/2018/04/10/REX-Sewing-Machine---Supplementary-Manual Redigert 17.Desember.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørkski Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Takk for at du deler dine erfaringer med din clone, det har gitt meg lidt å tenke på. Jeg har selv en Toyota Super17, som er helt grei, men savnet at den kan ta kraftigere tråd og sy lengre sting. Kanskje gi clone’en en sjanse. bjorkski Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) Det finnes alternativ i samme prisklasse, til disse clone-maskiner.......ser att en del seilere har valgt disse finnes noen Singer-maskiner.... som man kan komplettere med en walking-foot https://www.somsenteret.no/singer/100795/singer-heavy-duty-4423-symaskin-mekanisk?gclid=EAIaIQobChMI15DE7srV7QIVQvgYCh15ZwzaEAQYAyABEgJvj_D_BwE tror att disse holder godt for litt seil /kalesje det finnes en bakdel med en clone eller ekte sailrite, som jeg ikke tenkt på tidigere, skulle legge opp ett par blå-bukser igår, det var litt vanskeligere, da du ikke kan få in material under maskinen. det er lettere på en vanlig maskin. Redigert 17.Desember.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Big Horn Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Det er vel en grunn til at orginalvaren som er produsert i land uten barn og slaver som arbeidere holder en helt annen kvalitet enn kina-kloner. Med alderen har jeg utviklet et veldig bevisst forhold til dette, og foretrekker å kjøpe brukte kvalitetsvarer fremfor dritt fra kina som sjelden overbeviser. Da tenker jeg også miljøaspektet rundt dette. Det verste jeg gjør er å skrote utstyr grunnet dårlig kvalitet eller ikke-eksisterende tilgang på reservedeler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Sailrite produserer også i Kina, men tester og klargjør maskinene sine i Indiana i USA. Og så er jeg enig med deg at det påhviler oss forbrukere et ansvar for å unngå varer som er produsert på tvilsomt vis. Må innrømme at jeg ikke vet hvor gode Sailrite er til å ha kontroll med underleverandørene sine, men Sailrite framstår som totalt solid så vil overraske meg om de ikke har god kontroll med dette. Jeg foretrekker også å kjøpe kvalitetsvarer. Jeg tror det er god grunn til å mistenke at de mer generiske maskinene som selges som 'like Sailrite' på Aliexpress og andre steder er av vesentlig lavere byggekvalitet, det vil sikkert @Gunga Din også være med på. Prisforskjellen er imidlertid enorm! Så jeg skjønner at det kan være fristende, særlig all den tid at maskinene framstår som identiske. Nå som jeg har hatt både billig-maskin og dyr blå Sailrite en stund så tror jeg at jeg uten voldsomme mengder 'confirmation bias' kan si at jeg i ettertid hadde ønsket å gå direkte på den blå maskinen. Jeg hadde nok kjøpt den på ny i dag, særlig siden det er så praktisk å flytte maskinen rundt og den får plass i båten ved behov. Særlig når man skal arbeide med seil og presenninger, så har vel de færreste plass i heimen. Om jeg _ikke_ hadde hatt behov for å drasse rundt på maskinen så hadde jeg neppe kjøpt den igjen, men heller funnet en industrimaskin på finn.no. Sailrite LSZ-1 koster med dagens kronekurs nesten 14 båtlapper ny (Plus-utgaven). Man får mye bra industrimaskiner for dette beløpet særlig om man har litt tålmodighet. Men trenger man en portabel walking-foot-maskin som både kan drives for hånd og for motor, som er velprøvd og kan svelge unna tykke stoffer, ja så er det ikke mye å velge i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.