Kent72 Startet 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2018 Hei, Jeg er ny her og ser nå etter min første båt til vår familie på 5. Har du forslag til hva jeg skal se etter og ikke se etter? Nøgleinfo: Familie på 5 - Barna er 6, 11 og 13 Vi bor på Slependen uten for Oslo og skal seile på Oslofjorden Need to have: Ønsker en daycruiser med mulighet for enkel overnatning, men mest for kvelds/dagsture Skal ikke brukes til lengere ferier Mulighet for enkel matlaging Nice to have Plass til gjester (ikke overnatning) Hva tror jeg at jeg skal ha? 21-24 fot - Møter jeg 3 fots-syken for fort da? Noen forslag på på hva jeg bør se etter? Mvh Kent Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Velkommen på forumet! Spennende med båtjakt! Skal det være overnattingsmuligheter til hele familien, og hva er budsjett? Sitér dette innlegget Link to post
Jonassigurdson94 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Jeg følger bare dette innlegget. Jeg leter etter noe av samme type som deg Sitér dette innlegget https://www.billigvvs.no/ Link to post
Worry II Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Kenneth82 skrev for 16 timer siden: ..og hva er budsjett? Velkommen på forumet. Kenneth82 spør om en vesentlig ting, før du får linker til båter på 2 millioner, lissom Sitér dette innlegget Link to post
ErikN Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 "Ønsker en daycruiser og skal seile på Oslofjorden" skal du ha motor eller seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Du gjer deg vanskeleg, Panax ... Eg ville kjøpt ein rimeleg førstebåt. Med litt erfaring veit ein straks betre kva ein er ute etter, slik at båt nr 2 kan bli ein fulltreffar. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Panax skrev for 3 timer siden: "Ønsker en daycruiser og skal seile på Oslofjorden" skal du ha motor eller seilbåt? Store motor skip kjører ikke Panax...det er det biler som gjør...skipene seiler fra destinasjon til destinasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 (redigert) Rimelig day cruiser, Slependen, indre Oslofjord, 21-24 fot, for å få erfaring, bytte etter to år.. da er det jo bare å gå løs på Finn.no,... skaff deg båtplass og medlemskap i redningsselskapet, ha strøm på mobilen. Alt du finner på Finn med de kriteriene vil jo være innafor. Ta en tur på båtmesse, f.eks. ‘Sjøen for alle’ i mars, og se hvilke løsninger du liker, og se etter det på Finn. Redigert 1.Februar.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Med tanke på at dere er 5 stk og i tillegg ønsker å ha med en gjest eller 2 så ville jeg sett på noe i denne størrelsen, for å ha det komfortabelt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=103356540 Men klart dere kan dra på dagsturer i mindre båter også, hvis du sier noe om budsjett så er det enklere: ) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Like greit å kjøre på med en Nidelv 28 eller Baltic. Så får du testa det meste og de er gode båter, populære og lett å selge når den tid kommer. Familie på 5 tar plass! Ellers er jeg svak for Windy Tornado eller Ibiza daycruiser. ??? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Dykker Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Prøv Scand Baltic. Har hatt en slik selv (2004 HT m/Yanmar290). Masse lagringsplass og 5 faste sengeplasser til hele familien (vi er også 5). God sjøbåt, og lettmanøvrert (strak aksel med beskyttende flyndre samt baug og hekkthruster) http://www.agderboat.no/boat-product/scand-29-baltic/ Storesøsteren Scand Atlantic (3 fot større) er også et alternativ. http://www.agderboat.no/boat-product/scand-atlantic/ Men kjøp i så fall en ganske ny Scand. . Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Startet med en NorDan 610, 20 fots daycruiser, da var vi bare 3 i familien. Hadde mange fine turer, men så ble vi 5, og da endre vi opp med en Baltic vi og. Flott båt med småunger ombord pga 5 faste soveplasser (2000 mod med 3 kabiner) man slipper å re opp, stødig høy rekke å holde seg fast i for de minste når se skal i land. Men som første båt, for å teste båtlivet, er det kanskje greit å starte med en dc, litt lettere å ha med å gjøre, både vedlikeholdsmessig, prismessig og kanskje håndteringsmessig... Går nok greit med større og. Ikke forvent for mange overnattinger med 5 pers i en dc på 20-22 fot bare. Men er masse fine steder utenfor der du holder til (vi og...) Så man kan fint få til masse flotte dags/kveldsturer med en litt mindre båt. 2 av 3 turer for oss er bare noen få Nm ut og bade, fiske eller grille. Redigert 2.Februar.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
tilplan Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Baltic er en kjempeflott båt for en familie på fem. Vi er en familie på seks som er på ferie flere uker i strekk i den, men jeg tror ikke det samsvarer med trådstarters ønske om daycruiser med mulighet for enkel overnatting. Har en bror med Uttern D66. De har overnattet en gang med sine tre unger et par år yngre enn trådstarter sine, men gjør det ikke igjen. Det er for trangt. Nå har de med telt slik at noen kan sove der. Da går det bra. Om alle skal sove i båten, blir den fort stor. Finn en kurant båt av anerkjent merke, slik at den er lett å bytte ut om behovet skulle endre seg. (Og det gjør det jo gjerne) Kan Askeladden 705 Voyager være egnet? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Er redd daycruiser 21-24 fot ikke er kompatibelt med overnatting for 5. Særlig ikke med så store barn. Mitt råd er en daycruiser for kveld/dagsturer, men ved overnatting så ta med telt (ev legg dere på Oscarsborg og ligg på hotell ?). Ønsker dere senere å utvide og ta lengste turer med overnatting er er helt andre båttyper dere trenger (aka Baltic). kk Redigert 2.Februar.2018 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Her er det mange som tar utgangspunkt i egne behov. Trådstarter ønsker en båt til dag og kveldsturer og har sagt noe om størrelsen han tenker. Det sier meg at han ønsker en enkel og grei førstegangsbåt, men med en mulighet for overnatting. Ikke for ferietur i båt. Da er det daycruiser med utenbordsmotor han skal ha. Bør ha cabin og toalett, vann og enkel kokemulighet. 3 sover i kabin og to i cockpit under kalesje. Da er det mange båter å velge i, men kjent merke er lurt. Legg inn søk på finn på størrelse og pris du tenker og se hva du kan få. Har hatt Askeladden 605 explorer med 115 hk sjøl og det fungerte fint. Men ville nok hatt litt 22-24 fot og minst 150 hk hvis jeg var deg. Yamarinen som Cissaman linker til er en flott båt. Men Askeladden, Ibiza, uttern og Nordkap har også fine båter i den størrelsen. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.