REMA Startet 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2018 Hei, jeg skal snart kjøpe ny skjærgårdsjeep. Angående dette lurer jeg på et par ting, hvilket merke leverer best kvalitet? Hvor mye bruker dere på bensin i løpet av en sesong (50hk)? Og sist, men ikke minst, er det smart å kjøpe motoren brukt? Motoren skal brukes på en 16 foter. Takk for svar! Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motorvalg" Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Du bør lese reglene for posting av nytt emne og endre og utfylle tittel mere? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Det er antagelig det samme hva slags motor du kjøper, bare det er en Honda. Jeg har ikke peiling på slike motorer, men er ute i samme ærend, bare en del mindre størrelse. Har lest og lest på nettet uten å bli spesielt mye klokere, utenom én ting. Garantien til Honda er lengst i klassen, 6 år og jeg tror ikke du får mye problemer i den tiden, Honda er kjent for kvaliteten sin. Jeg leser at importøren av Yamaha skriver at de gir 3 års garanti, mens en bruker av forumet sier han fikk 5 år på sin Yamaha, uansett er det 5 års reklamasjonsrett i Norge, men noen forhandlere importører forlanger da at årlig service blir foretatt av de. Jeg har 3 Hondaprodukter med "småmotorer" , 2 aggrgater og 1 snøfreser, har aldri hørt en lyd om at service skal foretas av forhandler for at garanti skal gjelde, mulig det forholder seg anderledes med en båtmotor. Uansett, om jeg ikke får noen veldig klare indisier på at andre motorer har klare fortrinn, vil jeg kjøpe en Honda igjen. Som de sier, de har "Den lengste garantien du ikke får bruk for" Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Har hatt litt forskjellige utenbordsmotorer, men de siste 20 årene utelukkende Japanske produsenter.. Det samme gjør jeg enten det er bil eller MC... eller innabords motor i båt... Har sansen for Japansk kvalitet... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 (redigert) Ti år med en Suzuki 90hk firetakter uten et eneste feilslag og ikke service hvert år gjør meg trygg på Suzuki også i fortsettelsen. Bensinforbruket på en 50hk som kanskje benyttes 30-50 timer i løpet av en sesong blir ikke allverdens til utgift. Kanskje vel så viktig å gidde å fylle opp med kanner fra en "vanlig" bensinstasjon på søndager til 13 kroner med fordelskort heller enn fra en marina til 18 kroner literen? Har også hatt motorer fra Honda, Yamaha, Evinrude i diverse størrelser og årganger, men egentlig har det hele vært problemfrie opplevelser. Hr aldri hatt noe (godt) forhold til Mercury, men dette har nok like mye med følelser å gjøre som med "fakta". Det jeg har holdt meg unna er alt for gamle motorer som er billige i innkjøp, men kan bli dyre og lite driftssikre i bruk for til det er sommeren for kort og problemene oppstår når ingen har tid til å hjelpe en. Redigert 1.Februar.2018 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Jeg favoriserer Japansk teknologi og motorer, men må inrømme at jeg er veldig fornøyd med min Mercury EFI 115! Den har ikke hatt et feilslag, veldig fint lydbilde og bruker veldig lite drivstoff. Skulle jeg hatt valget og kjøpt ny motor ville det blitt Honda eller Suzuki. Forbruk tror jeg er marginalt mellom de forskjellige motorleverandører. Jeg kjøper helst merke etter hvor nært og bra servicetilbudet er.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
GunR Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Kjøp en ny motor du har råd til. Ny er eneste garanti for at du får noe som er bra tvers igjennom. Vil du handle brukt, så kan du prøve å finne noe som er nesten nytt hos en forhandler nær deg. Kanskje du kan få et års garanti på en brukt? Uansett viktig å ha den ansvarlige forhandleren nær. Blir det noe tull, så blir det tungvint å ha forhandleren en dagsreise unna.. Har hatt både Selva( utdatert Yamaha) og Mercury. Har ingen grunn til å ikke anbefale begge, men Selva er blitt like dyrt som Yamaha, så da er jo poenget med å velge en utdatert og omlakkert motor borte. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Kanskje noe av interesse i denne diskusjonen? En skikkelig DIY-kar som kjører og fikser mye båt/motorer. https://www.youtube.com/watch?v=u5SxnrokqXE ...og en skikkelig test av hvor godt man forstår austral-engelsk :D Redigert 2.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 12 hours ago, GunR said: Kjøp en ny motor du har råd til. Ny er eneste garanti for at du får noe som er bra tvers igjennom. Vil du handle brukt, så kan du prøve å finne noe som er nesten nytt hos en forhandler nær deg. Kanskje du kan få et års garanti på en brukt? Uansett viktig å ha den ansvarlige forhandleren nær. Blir det noe tull, så blir det tungvint å ha forhandleren en dagsreise unna.. Har hatt både Selva( utdatert Yamaha) og Mercury. Har ingen grunn til å ikke anbefale begge, men Selva er blitt like dyrt som Yamaha, så da er jo poenget med å velge en utdatert og omlakkert motor borte. Garanti har bare verdi hvis denne gir en rettigheter utover hva som fremkommer av Kjøpsloven eller Forbryerkjøpsloven og disse gir meget god beskyttelse for nyere motorer enten man kjøper brukt av forhandler eller privat. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Svein34 Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Dagens påhengsmotorer er vel ikke lengre slik at de varer i 30 år så lenge de passes på. I dag så konstrueres 4taktsmotorer lettere enn 2taktere samt med alle disse miljøkravene. Jeg anbefaler å kjøpe nytt å kurant merke hos seriøs forhandler for å få med lengst mulig garanti å for å få mest mulig glede av den. Yamaha, mercury, honda bør vel være gode alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Svein34 skrev 2 minutter siden: Dagens påhengsmotorer er vel ikke lengre slik at de varer i 30 år så lenge de passes på. I dag så konstrueres 4taktsmotorer lettere enn 2taktere samt med alle disse miljøkravene. Jeg anbefaler å kjøpe nytt å kurant merke hos seriøs forhandler for å få med lengst mulig garanti å for å få mest mulig glede av den. Yamaha, mercury, honda bør vel være gode alternativer. Mercury har vel ikke 4 taktere ?? Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Jo :-) vi har jo den efi motoren til mercury så kom for ikke lenge siden, lettvekter med lavt forbruk å best i klassen på fart å axelerasjon. Åsså 5års garanti da. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Ida Marie III skrev 15 minutter siden: Mercury har vel ikke 4 taktere ?? Mercury har vel både to og fire taktere . Siden du nevner en 50 hk, så kommer jo Honda med en helt ny 50 hk for 2018. Honda har jo alltid vært i teten når det gjelder lite støy og god drift-sikkerhet i alle år. Er vel også den eneste motor i dag som har 6-års garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 (redigert) Var vel Honda som var først ute med 4taktere å, så de vil vel bevare ryktet med å lage gode motorer. Redigert 3.Februar.2018 av Svein34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.