Vosso63
SveinHa skrev for 2 timer siden:Ikke dermed sagt at du, Erik AN, ikke kan det grunnleggende men tro bare ikke at sprit er ufarlig fordi "det er enkelt og trykkløst, ikke skvalper det heller"
Det skal tilføyes at jeg, med oppvekst i det kaldeste innland er livredd for brann og kjøper "spesialsprit". Det er nok primært brann- og eksplosjonsredselen som gjør at jeg valgte rødsprit. Sjøl om faren for omfattende brann er vesentlig mindre i trebåt enn i syntetisk. Jeg føler (det er ikke helt logisk) at det er enklere med slike separate brennere enn alle mulige morkne slanger, korroderte slangeklemmer, gamle gassflasker som skal sjekkes, fraktes, byttes og alt slikt.
For bruk i en liten plastbåt med stadig slingring kan det gjerne hende at et gassapparat er tingen, men i min romme og stødige båt er det en kurant sak å bruke sprit (Og, for all del, det er ikke noe billig stormkjøkken, altså!)
Det hender jamnt og trutt at vi leser i avisa at noen sovner inn i gasslekkasje.
For øvrig blir det ikke brukt etanol til noe annet bruk i min båt. Jeg trur den andre spritbruken er en av de vesentligste årsakene til både gasskvelning og rødspritbrann. Ankerdrammen kommer gjerne sammen med anna arbeid i pentriet...