Kallethekid
mons skrev for 2 timer siden:Væpnet politi i båter med rødt kors?
Politidirektøren sier "Avtalen vil føre til styrket beredskap og redusert responstid ved politioperative aksjoner."
I uttalelsene jeg finner står det ikke noen begrensninger om hva skøytene kan brukes til.
Kunne redningsskøyte i teorien rekvireres til hendelser som den på Utøya med væpnet politi om bord?
I pressemeldingen fra redningsselskapet henvises det til nettopp denne hendelsen. Hvis det var mange terrorister i en langvarig terroraksjon der man får hente ut sårede ville kanskje redningsskøyta som nøytral part kunne evakuere sårede. Med politi om bord på en redningsskøyte det gjøre at terrorister anser redningsskøytene som fiender. Det trenger vi ikke.
Bruken av det røde korset er sterkt regulert i Genevekonvensjonen og den norske straffeloven
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_3-2#§333
Står litt om det her;
http://tidsskriftet.no/2003/04/rett-og-urett/rode-kors-emblemet-skal-ikke-misbrukes
Jeg synes samarbeidet mellom politi og redningsselskap er bra, men hvis det gjelder annet enn redningsaksjoner synes jeg det går på bekostning av integriteten til det røde korset, og at det i tilfelle må fjernes fra redningsskøytene.
Bruken av det Røde korset og alt som ligner er lovregulert, og man skal ha tillatelse til å bruke det. Er det noen som kjenner til hvilken avtale redningsselskapet har? Hadde vært artig å se den.
Redigert; Ett av hovedprinsippene for Røde kors er vel at hjelpen er gratis? I så tilfelle er det vel betenkelig å komme med det røde korset på hvit bakgrunn og gjøre kommersielle oppdrag som tauing og lignende?
Ikke misforstå - etter tidligere konflikter er jeg nå svært positiv til redningsselskapet, men synes ikke de skal tøye strikken i forhold til bruk av akkurat det symbolet.
Mener du at du ikke synes RS skulle ha transportert politi til Utøya hvis de hadde hatt en båt i nærheten? Som andre har påpekt tror jeg du blander Røde kors og Redningsselskapet. For øvrig transporterer RS gjerne: brannvesen, lege, dykkere, politi, og mange andre som trenger båt for å gjennomføre sitt arbeid.