Jump to content

Biltema kompakt starthjelp, erfaringer?

skorpo

Recommended Posts

skorpo skrev 16 minutter siden:

Eg skal starte Viknesen på lørdag, og motoren har ikkje vore i gang sidan november. Ville derfor låne ein startbooster for å ha hjelp i bakhand. Det fekk eg, men kan verkeleg ein liten boks på 3*7*15 cm starte ein dieselmotor på 120 hk?  Rett nok 12 V 400 A, og litium, men likevel?

Jeg har en slik, bare ifra Torshow, den funker knall bra.

Forskjellen på de forskjellige er vel start amp som de gir fra seg mener jeg på, en bør være høy FRO å dra rundt en stor motor :-)

Jeg ser ikke riktig hvorfor en bør trenge starthjelp til en motor.

Når motoren er ok, og batteriene er både fulle og ok, da burde den starte i vinter akkurat som om sommeren.

Jeg ville heller bruke et ordentlig batteri.
Tyngre, men pynter heller ikke over andre feil som f.eks. dårlig kontakt, spenningsfall over kabel, spoler som synger på siste verset, osv.
Enda bedre er å bruke den som er installert.

Starter motoren med den er jo alt i orden.

En annen sak, som nevnt både ofte og for lenge siden.

Mange av disse boostere gir en høy spenningspuls i starten.
Slik høye spenninger kan ødelegge elektroniske komponenter.

Biler sliter regelmessig med sånt, derfor gjelder det samme for båt når det finnes elektroniske deler som

for eksempel CDI mm på tenning og motorstyring.

Bare som tips. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har den med meg pga at hvis jeg skulle vært uheldig og slå på startbatteri sammen med forbruksbatteri og bruke opp alt av batteri er det bedre og ha en mulighet for å få start på maskinen og faktisk komme seg videre enn og sitte med skjegget i postkassa bare fordi man tror man har ett brukbart batteri :-)

alt kan skje sa Murphy og da vil det skje og :-P

Ja, det og angst er nok salgsargumentet til sånne apparater.

Jeg ser bare ikke riktig hvordan en slik duppedings kan være til hjelp 
når en ikke en gang klarte å starte motoren på tross av startbatterier med ordentlig kapasitet

og til nøden parallellkoblet forbruksbank som pleier å ha enda mer kapasitet t.o.m. når den er nesten tom.

Så synes jeg at man heller burde ha motoren i orden (ellers reiser man ikke) og stell på batteriene.

Bare så min mening. :smiley:

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

6 kuldegrader ved sjøen og nesten tre månader sidan motoren gjekk -- men Yanmaren starta greitt, så eg fekk ikkje testa biltemaboosteren. Likefullt var det betryggande å ha han i bakhand -- det er seks-sju mil å køyre dit båten ligg, ergerleg med bomtur. Om det kanskje var falsk tryggheit, veit eg altså ikkje.

Og det var fint å komme seg ut på sjøen, så langt ut at vi fekk sjå sola over fjella, og fekk inspisert at alt er bra på øya etter vinterstormane. 

Redigert av skorpo (see edit history)

En slik dings, dog ikke fra Biltema, har jeg og er til god hjelp når man har en landstedsbåt med elstartpåhenger liggende ute hele året, uten tilgang til strøm ved båtfestet :smiley: Om vinteren brukes båten mindre, og batteriet burde vært ladet innimellom, når det ikke er helt skålende tomt får dingsen fyr i motoren, som lader batteriet godt nok frem til neste gang den blir liggende uvirksom. Så lader jeg batteriet når båten er oppe til vårpuss. Har dog ingen erfaring med brukt til store dieselmotorer :smiley:

Jeg har en sånn fra Boosterpac, ganske overraskende hva man greier å starte med en sånn liten dings.

De har nå kommet med en ny modell med varmeteppe rundt batteriet så den skal fungere ned til - 30.

Jeg merker at min virker dårlig når den blir kald. Så det har vært ett par ganger jeg har puttet den i stilongsen for å få opp temperaturen nok til at den skal virke på vinteren. (da på snøscooter). 

Kjekt å være klar over så man ikke lar den ligge igjen i bilen når det er -20 på hytta. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...