Svein34 Startet 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2018 Noen som vet hvor man får tak i slike av god kvalitet på 19 tommer? Står på en 17" nå som er alt for lett. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Du får tak i orginal Mercury/Quicksilver aluprop hos bl.a. Ravns. https://www.ravnsgarage.no/service-og-slitedeler Bare punch inn motorfabrikant og type, så kommer du til propell i rullegardinmenyen. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Er skrevet litt på plassen her om noen som har satt på 4-blads Merc propell med godt resultat også, finner sikkert den også på den siden. TA Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 2.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 Det skal være bedre med tanke på kavitasjon forstår jeg, men de må vel være en annen dimensjon enn den 3 bladet propellen som ble anbefalt etter som det er ett blad mere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 hvaslags turtall får du nå da og hva skal du ha? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Svein34 Svart 3.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 Fikk akkurat testa den før vinteren etter å ha kjøpt den, å da ble de 27 knop på en 17 fot uttern med 75hk optimax å 17" propell. Turtallet stoppet på en plass mellom 5500 å 6000. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Anbefalt maks turtall er mellom 5000-5750 rpm. Så du ligger i øverste del, så om du tar med deg litt mer vekt og folk så kan det bety at du fremdeles får båten i plan... Det er slett ingen dum propell til din båt. Velger du en med 19" stigning vil du gå ned ca 400 rpm i turtall. Som er ca midt i turtallsområdet så det er også greit, men du vil ha det litt tøffere med å få den i plan, men til gjengjeld får du (litt) lavere forbruk ved marsfart... Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Hadde en 100 hk EFI for noen år siden som jeg trengte ny propell til. Bestilte stålpropell fra USA, ballistic tror jeg den het, det var hvertfall billigere enn å kjøpe alupropell i Norge. På det tidspunktet var nok dollaren billigere enn i dag. Vil absolutt anbefale propell i stål framfor aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Med 75hk er en blackmax alu propell (standard mercury) ikke noe dårlig alternativ til en stålpropell. Den har helt greie egenskaper som vil gi gode all round egenskaper på denne båten. Om jeg skulle skiftet den ut ville det vært med en Laser II fra Mercury eller en Turbo1 fra Turbo-props.com. Men i knop vil det være minimal forskjell, det er bedre grep og noe bedre baugløft på disse, men igjen, med 75 hk ville jeg heller hivd ut vekt i båten for å få fart. Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 De ble testet å fikk 33,8 knop med 19 tommer propell, men kan hende det blir tungt å få den i plan med mange ombord som du sier alfaalfa. Men jeg har lyst å nå 30 knop grensa, så hvis det finnes en mellomting som en 18" så har de da vert supert Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Svein34 skrev On 3.2.2018 at 19.30: Fikk akkurat testa den før vinteren etter å ha kjøpt den, å da ble de 27 knop på en 17 fot uttern med 75hk optimax å 17" propell. Turtallet stoppet på en plass mellom 5500 å 6000. hvordan så den ut under? skal ikke så mye groe til før det merkes på farta. Blir jo spennende å se hva du får da med spylt og nyutsatt båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Svein34 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Den er som ett grovt sandpappir under, vet ikke hvilken bunnsmurning som er brukt, men den skal av å på med ny til våren iallefall. Det er turtallsperra som slår inn å hindrer mere fart pga 17tommeren blir for liten, det er 19 som er det vanligste på denne båt/motor kombinasjonen i følge forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 hadde likevel forventet litt er fart med det turtallet, høres ut som mye slipp på propellen Om du dytter litt tall inn i denne så får du en pekepinn (nb: fart i mph) http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Svein34 Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 ivar skrev for 3 timer siden: hadde likevel forventet litt er fart med det turtallet, høres ut som mye slipp på propellen Om du dytter litt tall inn i denne så får du en pekepinn (nb: fart i mph) http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Fikk oppgitt 22 i slipp på den kalkulatoren, men det sier ikke meg så mye. Ett lite hakk jeg rettet på propellen da, kan den slippe for mye pga det? Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 (redigert) Tar sjangsen på å blåse liv i råden ijenn jeg. Nå har jeg fått testet båten noen dager under roligere forhold å kommet frem til andre tall enn det jeg oppga tidligere i tråden, den ligger nå på 5000 rpm i max turtall å holder 29 knop toppfart med en blackmax propell i dimensjonen 13-1/4 x 17p. Jeg undres på hvorfor turtallet sperrer på 5000 å ikke 5500 og 6000 som de oppgis på disse motorene, kan det være noe med propellen? Båten er uten groe å gikk fint opp i plan, men jeg synes den skulle bikket 30 knop. Redigert 3.Mai.2018 av Svein34 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 For tung propell. Jeg vet om en som har en 15P helt ny liggende.. ;) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Mort1 Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Trimmer du motoren godt ut med powertrimmen? Sitér dette innlegget Link to post
Svein34 Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Ja jeg har forsøkt å trimme optimalt under kjøring, men de stopper liksom bare på 29 og 5000rpm. Det var en liten bøy på enden av ene propellbladet som jeg rettet ut å fikset selv, kan de ha noe med saken å gjøre da? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Hm, har du noensinne forsøkt å balansere hjulene på bilen selv etter frihåndsmetoden? Propell-fixing er vanskeligere å få riktig. At det ikke går å få rett eller høy fart av en selvbanket propell er helt som forventet. Dessverre. Det kan hende at det som bøyde det ene bladet også har gjort at de andre bladene ikke er ok, selv om de ser slik ut. Og det bladet som hadde bøyd tupp, kan hele bladet være endre på. Men det er ikke nødvendigvis synlig. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Bor du langt unna? Jeg bor i Kr.sand området. Jeg har både 15P og 17P du kunne fått lånt. Begge er i god stand. Mvh Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Svein34 Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Jo takker for de tilbudet, har det vert Kr.sund du bodde så har det vert veldig nerme da hehe Fikk svar fra en forhandler som mente at 19 skulle passe bra på denne kombinasjonen, men dette blir jo litt ulogisk for meg etter som den blir ennda tyngre enn den som stopper på 5000rpm. Det er nestn ikke mulig å se at ene bladtuppen er rettet opp, men de kan jo som sakt være en faktor som spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.