Jump to content

Hvor kjøpe alupropeller til optimax 75?

Svein34

Recommended Posts

Anbefalt maks turtall er mellom 5000-5750 rpm. Så du ligger i øverste del, så om du tar med deg litt mer vekt og folk så kan det bety at du fremdeles får båten i plan...

Det er slett ingen dum propell til din båt.

Velger du en med 19" stigning vil du gå ned ca 400 rpm i turtall. Som er ca midt i turtallsområdet så det er også greit, men du vil ha det litt tøffere med å få den i plan, men til gjengjeld får du (litt) lavere forbruk ved marsfart...

Med 75hk er en blackmax alu propell (standard mercury) ikke noe dårlig alternativ til en stålpropell. Den har helt greie egenskaper som vil gi gode all round egenskaper på denne båten.

Om jeg skulle skiftet den ut ville det vært med en Laser II fra Mercury eller en Turbo1 fra Turbo-props.com. Men i knop vil det være minimal forskjell, det er bedre grep og noe bedre baugløft på disse, men igjen, med 75 hk ville jeg heller hivd ut vekt i båten for å få fart.

Svein34 skrev On 3.2.2018 at 19.30:

Fikk akkurat testa den før vinteren etter å ha kjøpt den, å da ble de 27 knop på en 17 fot uttern med 75hk optimax å 17" propell.  Turtallet stoppet på en plass mellom 5500 å 6000.

hvordan så den ut under?   skal ikke så mye groe til før det merkes på farta. Blir jo spennende å se hva du får da med spylt og nyutsatt båt. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hadde likevel forventet litt er fart med det turtallet,  høres ut som mye slipp på propellen 

Om du dytter litt tall inn i denne så får du en pekepinn (nb: fart i mph) 

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 3 timer siden:

hadde likevel forventet litt er fart med det turtallet,  høres ut som mye slipp på propellen 

Om du dytter litt tall inn i denne så får du en pekepinn (nb: fart i mph) 

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Fikk oppgitt 22 i slipp på den kalkulatoren, men det sier ikke meg så mye. Ett lite hakk jeg rettet på propellen da, kan den slippe for mye pga det?

• 2 måneder senere...

Tar sjangsen på å blåse liv i råden ijenn jeg. Nå har jeg fått testet båten noen dager under roligere forhold å kommet frem til andre tall enn det jeg oppga tidligere i tråden, den ligger nå på 5000 rpm i max turtall å holder 29 knop toppfart med en blackmax propell i dimensjonen 13-1/4 x 17p. Jeg undres på hvorfor turtallet sperrer på 5000 å ikke 5500 og 6000 som de oppgis på disse motorene, kan det være noe med propellen? Båten er uten groe å gikk fint opp i plan, men jeg synes den skulle bikket 30 knop.

Redigert av Svein34 (see edit history)

Hm, har du noensinne forsøkt å balansere hjulene på bilen selv etter frihåndsmetoden? Propell-fixing er vanskeligere å få riktig. At det ikke går å få rett eller høy fart av en selvbanket propell er helt som forventet. Dessverre.

Det kan hende at det som bøyde det ene bladet også har gjort at de andre bladene ikke er ok, selv om de ser slik ut. Og det bladet som hadde bøyd tupp, kan hele bladet være endre på. Men det er ikke nødvendigvis synlig.

Jo takker for de tilbudet, har det vert Kr.sund du bodde så har det vert veldig nerme da hehe :smiley: Fikk svar fra en forhandler som mente at 19 skulle passe bra på denne kombinasjonen, men dette blir jo litt ulogisk for meg etter som den blir ennda tyngre enn den som stopper på 5000rpm. Det er nestn ikke mulig å se at ene bladtuppen er rettet opp, men de kan jo som sakt være en faktor som spiller inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...