Jump to content

Edit History

Astor

Astor

Jeg har to antenner og den helt ny klasse B-AIS montert.

En ny klasse er kommet på markedet som sender med 5 watt mot vanlig 3 watt. På mottak blir virkningen det samme, mens på senderdelen rekker man noe lenger. Greit hvis man beveger seg lenger ut fra kysten.

 

Det kommer en ny lignende AIS fra samme produsent som jeg skal teste til våren. Den har WI-FI i tillegg.

 

 

Jeg beskrev dette om produktet jeg fikk tilsendt fra Taiwan for test:

 

Ny AIS klasse B/SO:

Langt sikrere AIS-sender AISb600.jpg.0a39578ee3d1f6ad26cf20f51ad018fd.jpg

 

Av: Astor

 

Den måtte bare komme, en sterkere klasse-B sender/mottager på hele 5 watt mot de tradisjonelle på 2 watt. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO er verdens første i den nye AIS-klassen. Vi har montert den ombord og vil teste denne i sommer og sammenligne den med erfaringen vi har fra vår gamle AIS klasse B/CS  på 2 watt. Den snakker selvsagt mot NMEA 2000 og 0183 og har en vanntett USB-port. Den trenger en ekstern GPS-antenne for finne egen posisjon samt egen antenne for VHF eller til en splitter mot eksisterende antenne.

 

Tre AIS klasser

Yrkesfartøy over 300 tonn har plikt til å føre AIS klasse A. Denne sender med 12.5 watts effekt mens fritidsbåter som til nå har til nå benyttet seg av klasse B/CS med sendeeffekt på 2 watt. Bortsett fra sendeeffekten er den største forskjellen at klasse A sender ut sin posisjon hyppigere enn klasse B. Den nye klassen AIS klasse B/SO vil sende ut posisjonen hyppigere avhengig av hvor stor fart båten holder. Det vil si et langt bedre sikkerhet enn tidligere.

 

Vi fikk det første eksemplaret av AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO (SOTMA - Self-organizing Time-Division Muliple Access) fra importøren Flak As for å teste ut og se forskjellen. Selve monteringen gikk uproblematisk. Den trenger 12 volt, ekstern GPS-antenne og gir mulighet til oppkobling til plotter via NMEA 2000 og 0183. Vi koblet den opp til vår Raymarine-plotter.

Prismessig ligger den nye AIS transponderen klasse B/SO på rundt 10.000 kroner. For et par båtlapper ekstra får man den samme transponderen med WIFI. En tradisjonell AIS klasse B/CS får man fra 5.000 kroner og oppover. En klasse A transponder koster fra 20.000 kroner.

 

 

Tidligere var det to klasser for AIS, klasse A for kommersielle fartøy over 300 tonn og klasse B/CS for fritidsbåter. Klasse B ble utviklet som et enklere og billigere alternativ til utstyret som er pålagt brukt på skip. Den nye standarden, AIS Class B/SO,  som nå blir innført, vil være en mellomting mellom det proffe systemet og systemet for fritidsbåter. 

Slik virker Klasse B/SO

AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO sender ut din posisjon etter hvilken fart du til enhver tid opperer i. 

La oss ta noen eksempler: 

2 knop eller for anker hvert 3 minutt. 

Mellom 2 - 14 knop, hvert 30 sekund.

Mellom 14 - 23 knop, hvert 15 sekund.

Over 23 knop, hvert 5 sekund.

Det vil si at man har en langt sikrere AIS med denne nye typen enn den som er på markedet i dag. Spesielt for fritidsbåter som beveger seg i høyere fartsområde. Den vil også få reserverte tidsluker til å sende ut signaler på samme måte som AIS klasse A. Med AIS klasse B/CS vil man måtte vente i flere minutter for å få sendt ut sin posisjon dersom det er mange klasse A eller klasse B/CO i nærheten. 

Transponderen sender i VHF-båndet over to frekvenser (161.975 MHz - 162.025 MHz). GNSS-mottageren på 50 kanaler kan motta signaler fra GPS, Gallieo, Beitrou og GLONASS. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO forventes å komme i salg i løpet av første halvår 2017.

 

Astor

Astor

Jeg har to antenner og den helt ny klasse B-AIS montert.

En ny klasse er kommet på markedet som sender med 5 watt mot vanlig 3 watt. På mottak blir virkningen det samme, mens på senderdelen rekker man noe lenger. Greit hvis man beveger seg lenger ut fra kysten.

 

 

Jeg beskrev dette om produktet jeg fikk tilsendt fra Taiwan for test:

 

Ny AIS klasse B/SO:

Langt sikrere AIS-sender AISb600.jpg.0a39578ee3d1f6ad26cf20f51ad018fd.jpg

 

Av: Astor

 

Den måtte bare komme, en sterkere klasse-B sender/mottager på hele 5 watt mot de tradisjonelle på 2 watt. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO er verdens første i den nye AIS-klassen. Vi har montert den ombord og vil teste denne i sommer og sammenligne den med erfaringen vi har fra vår gamle AIS klasse B/CS  på 2 watt. Den snakker selvsagt mot NMEA 2000 og 0183 og har en vanntett USB-port. Den trenger en ekstern GPS-antenne for finne egen posisjon samt egen antenne for VHF eller til en splitter mot eksisterende antenne.

 

Tre AIS klasser

Yrkesfartøy over 300 tonn har plikt til å føre AIS klasse A. Denne sender med 12.5 watts effekt mens fritidsbåter som til nå har til nå benyttet seg av klasse B/CS med sendeeffekt på 2 watt. Bortsett fra sendeeffekten er den største forskjellen at klasse A sender ut sin posisjon hyppigere enn klasse B. Den nye klassen AIS klasse B/SO vil sende ut posisjonen hyppigere avhengig av hvor stor fart båten holder. Det vil si et langt bedre sikkerhet enn tidligere.

 

Vi fikk det første eksemplaret av AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO (SOTMA - Self-organizing Time-Division Muliple Access) fra importøren Flak As for å teste ut og se forskjellen. Selve monteringen gikk uproblematisk. Den trenger 12 volt, ekstern GPS-antenne og gir mulighet til oppkobling til plotter via NMEA 2000 og 0183. Vi koblet den opp til vår Raymarine-plotter.

Prismessig ligger den nye AIS transponderen klasse B/SO på rundt 10.000 kroner. For et par båtlapper ekstra får man den samme transponderen med WIFI. En tradisjonell AIS klasse B/CS får man fra 5.000 kroner og oppover. En klasse A transponder koster fra 20.000 kroner.

 

 

Tidligere var det to klasser for AIS, klasse A for kommersielle fartøy over 300 tonn og klasse B/CS for fritidsbåter. Klasse B ble utviklet som et enklere og billigere alternativ til utstyret som er pålagt brukt på skip. Den nye standarden, AIS Class B/SO,  som nå blir innført, vil være en mellomting mellom det proffe systemet og systemet for fritidsbåter. 

Slik virker Klasse B/SO

AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO sender ut din posisjon etter hvilken fart du til enhver tid opperer i. 

La oss ta noen eksempler: 

2 knop eller for anker hvert 3 minutt. 

Mellom 2 - 14 knop, hvert 30 sekund.

Mellom 14 - 23 knop, hvert 15 sekund.

Over 23 knop, hvert 5 sekund.

Det vil si at man har en langt sikrere AIS med denne nye typen enn den som er på markedet i dag. Spesielt for fritidsbåter som beveger seg i høyere fartsområde. Den vil også få reserverte tidsluker til å sende ut signaler på samme måte som AIS klasse A. Med AIS klasse B/CS vil man måtte vente i flere minutter for å få sendt ut sin posisjon dersom det er mange klasse A eller klasse B/CO i nærheten. 

Transponderen sender i VHF-båndet over to frekvenser (161.975 MHz - 162.025 MHz). GNSS-mottageren på 50 kanaler kan motta signaler fra GPS, Gallieo, Beitrou og GLONASS. AMEC WideLink B600 SOTRDMA AIS klasse B/SO forventes å komme i salg i løpet av første halvår 2017.

 



×
×
  • Create New...