Jump to content

Kan jeg kobler minus på start til minus på forbruk?

PiperBill

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle gjøre om litt på minuskabel på startbanken. Slik det er nå så går den direkte til et minus samleskinn. Det går også en kabel fra minus på forbruksbanken til samme skinne.

Spørsmål er om jeg kan ta minus kabelen fra start og kobler den på minus kabelen til forbruk? (ved batteri polsko til forbruk) istedenfor at den går direkte til samleskinne.

Jeg har tenkt å montere en Victron BMV 702 etter hvert. Den kan overvåke både start og forbruk men begge minuskablene må kobles på en og samme shunt.

2plus2batt.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

On second thoughts....Kanskje det er bedre å ha separate kabler fra minus på forbruk og start til felles minusskinne?  Kan det være en fordel i forhold til tverrsnitt, konduktivitet, belastninger ved å bare har en felles kable?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Nedan Mastervolts kopplings-schema som jag kopplat efter och som har fungerat problemfritt i dryga 10 år nu.

image.png.ee089f537dc5f3aec22040be902ceda0.png

Man kan ju bortse från MICC panelen till vänster och laddare och inverter överst, men minuskopplingen i kombination med shunt som bara mäter i service-kretsen borde väl vara allmänt användbar.

Har sdan länge gott förtroende för Mastervolt, dom brukar veta vad dom sysslar med.

:yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...