PiperBill Startet 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2018 Tenkte jeg skulle gjøre om litt på minuskabel på startbanken. Slik det er nå så går den direkte til et minus samleskinn. Det går også en kabel fra minus på forbruksbanken til samme skinne. Spørsmål er om jeg kan ta minus kabelen fra start og kobler den på minus kabelen til forbruk? (ved batteri polsko til forbruk) istedenfor at den går direkte til samleskinne. Jeg har tenkt å montere en Victron BMV 702 etter hvert. Den kan overvåke både start og forbruk men begge minuskablene må kobles på en og samme shunt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
boble65 Svart 2.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2018 (redigert) Går fint det? kjør minus til motor rett fra batteri og istedenfor samleskinne? blir vel kortere kabelstrekk av dette? Redigert 2.Februar.2018 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 On second thoughts....Kanskje det er bedre å ha separate kabler fra minus på forbruk og start til felles minusskinne? Kan det være en fordel i forhold til tverrsnitt, konduktivitet, belastninger ved å bare har en felles kable? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Monitoren kan ikkje overvåka både startbank og forbruksbank med ein shunt. Da vil ikkje monitoren skjøna kva bank du belastar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Her må eg seia meg enig med sjeldenutpå. Eg vil ogso seia at det å kobla minusledningen frå startbatteriet til minus på forbruk kan gå, men berre dersom forbruksbatteriet sin minusledning er minst like tjukk som startbatteriet sin. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Joda det går... :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Iallefal med første øyekast så ser det ut som startbatteriet's minuskabel er koblet etter shunt og derfor ikkje vil få målinger. Men det er ganske vanlig å overvåke forbruksbanken. Startbatteriet er som regel ikkje i bruk til anna en start og er derfor noko tryggare mot kritisk utlading. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Eg begynner å bli lei av å berre seia meg enig med sjeldenutpå, men når alternativet er å ikkje seia noko, so lyt eg berre seia meg enig Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 702, måler ikke forbruket på startbatteri kun Volt. minuskablene kan fint gå sammen på samleskinne, men shunten i seg selv må gå rett fra forbruksbattripol til forbrukerene for å måle disse ;) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Nedan Mastervolts kopplings-schema som jag kopplat efter och som har fungerat problemfritt i dryga 10 år nu. Man kan ju bortse från MICC panelen till vänster och laddare och inverter överst, men minuskopplingen i kombination med shunt som bara mäter i service-kretsen borde väl vara allmänt användbar. Har sdan länge gott förtroende för Mastervolt, dom brukar veta vad dom sysslar med. Redigert 7.Februar.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.