REMA Startet 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2018 Hei, en kompis av meg har tenkt å skaffe seg ny båt til havfiske, og har i den anledning sett seg ut Øien 530. Det han lurer på er om han burde velge Øien 620, eller om Øien 530 holder fint til formålet? Hvordan kjøreegenskapene er? Og om noen her eventuelt har noen erfaringer med båten/ene? Takk for svar! Link to post
Båtsjauer Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Hva slags havfiske? Link to post
REMA Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Takk for svar Båtsjauer! Han nevnte linefiske, men tror han også skal bruke den til vanlig fiske med stang og juksa. Link to post
Båtsjauer Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Holder i massevis med 530 til linefiske, sitter selv å ser på samme båt :) Var å kikket på en 620 her igår og den er jo relativt enorm. Mye større enn på diverse bilder og videoer på youtube. Jeg vil nok bruke den til endel garnfiske og da kan det være greit med litt god plass, men jeg vurderer faktisk også den minste modellen for jeg er usikker på om jeg virkelig behøver all den plassen :) Er det noen som har erfaringer med disse båtene? Link to post
-morten- Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Om jeg skulle bedrevet fiske i åpenbåt, hadde jeg valgt Kværnø 19 alu. solid slitesterk og enromt bra dekksplass fremme i forhold til størrelse på båten. Den er både stødig og går fint i sjøen. fine egenskaper utaskjærs i havdønninger! Har selv kjørt og fiska med en slik noen ganger ut i havgapet på Trøndelagskysten! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
REMA Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Takk for svar! Båtsjauer, så du båten på sjøen eller i butikk? Det er ganske stor forskjell på inntrykket du får av størrelsen når den ligger på land i motsetning til sjøen. -morten-, hva kommer en slik båt på med greit av utsyr? Link to post
Sjøstein Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Jeg skrev det nedenfor i en annen tråd om båten. Var ute med den et par turer i sommer og synes ikke den virker spesielt stor på vannet. Lett å håndtere og fin å manøvrere (men jeg har bare seilbåter fra 32 fot og oppover å sammenligne med så ta det med en klype salt). Er jo en solid og kraftig båt med høye fribord, men det blir du glad for på havet. Sjøstein skrev On 27.1.2018 at 9.25: Du nevner Øien 620 og det er sikkert ikke det dummeste valget hvis du går for en åpen båt. Min far har en sånn som han driver hobbyfiske utenfor Vesterålen med. Er veldig fornøyd. Solid, stabil og sjødyktig båt som fungerer fint som fiskebåt også i åpne farvann og litt sjø. Rask nok med 60 hk til å komme seg ut til fiskeplassene på kort tid. Tror den masjer rundt 16-17 knop og lett går over 20 (vet ikke om dette er fort i motorbåtsammenheng, men som seilbåtmann synes jeg i alle fall det er uhyggelig hurtig...). Selvlensende og grei å ta på henger. Ikke alt for mye innredning så det er plass til å få med fiskeutstyr også. Dessuten funker den fint som turbåt på grill- og badeturer med barnebarna! Link to post
REMA Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Takk for godt svar Sjøstein! Hvilken motor størrelse ville du gått for? Holder det med 50 hk? Eller burde man gå opp til 60? Link to post
Sjøstein Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Båten til min far har 60 hk og det er i alle fall godt nok. Jeg har ikke nok erfaring med slike båter til å komme med veldig bestemte anbefalinger, men ser at mange selger den med 50 hk. Det anbefales fra 40 til 70 hk. Hadde kanskje tatt en prat med forhandler om det. Link to post
-morten- Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 14 hours ago, REMA said: Takk for svar! Båtsjauer, så du båten på sjøen eller i butikk? Det er ganske stor forskjell på inntrykket du får av størrelsen når den ligger på land i motsetning til sjøen. -morten-, hva kommer en slik båt på med greit av utsyr? Jeg vil tro Kværnø er en god del dyrere enn en enkel glassfiberbåt. Jeg har bare lånt utleiebåter ute ved Sula, så har ikke noe formening om prisen. Men dette er røffe båter som tåler mye mer strukturelt enn en plastbåt, og ikke minst slitasjemessig. De er en veldig stødig plattform for fiske og garntrekking. Og har veldig tryggesjøegenskaper. føles veldig stødig og trygg i Havdønninger. Men det spørs jo helt an på bruken og hvilke forhold det er der du skal bruke den. Disse båtene er ihvertfal i majoritet uti øyene hos oss på Trøndelagskysten. Oppdrettsnæringa og utleiemarkedet har stort sett bare slike båter som tåler virkelig røff bruk. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Båtsjauer Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Jeg så den på vann :) virket meget romslig! Større enn det ser ut som på bilder. Må opp i 200k med litt utstyr som garnhaler og ekkolodd. 620'n med 60hk og standard utstyr kommer på ca 170. Ny altså. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn