alfth Startet 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2018 Hei :) Har hatt problemer med turteller. Den er nå i orden etter å ha renset sensor under ferskvannskjøler og kontakter bak selve turtelleren. Turtallet er altfor lavt, - det rister unødvendig mye ved tomgang. Tenkte å justere dette til ca. 750 omdreininger ved varm motor, men behøver litt bistand til å finne ut riktig sted å justere. Er det på den skruen som jeg har merket av på det ene bildet ? Det er ihvertfall der selve gass-spaken tar imot til slutt .. like ved finfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 "imot til slutt"? Mener du ved full gass? I såfall så er den for å justere max turtall. Om denne skruen er for max turtall, så skal det være en tilsvarende skrue på andre siden av hendelen. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 «Tar i mot til slutt» var dårlig beskrevet av meg ... Det ser ut som om det bare er denne bolten som kan justeres. Men så på tomgangsjustering på annen yamnar at det var en bolt i selve godset som var justeringen ... så da ble jeg usikker på min. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Men gasshendelen "ligger ann" mot denne skruen når gasshendelen står i tomgangspossisjon? I såfall er det denne skruen du skruer litt inn for å øke tomgangsturtallet. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 6.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Takk bellen :) Skal ut en tur utenfor øya og se om det er noen større torsk å få, - så stiller jeg turtallet når jeg er tilbake i havna igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Tenker at lavere turtall har en årsak, og ikke er noe som skal endre seg mye mer enn +-50rpm, med mindre skruen har flyttet seg ? Lurt å sette merke på slike ting, for å se endringer. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 6.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Var nok bare 600 før jeg justerte opp til ca 750. Tenkte etterpå at det burde vært på litt locktight eller noe. Men strammet låseskruen og skal se om jeg kan få satt et merke. Takk for tips :) Hva kan endre turtall om en ser bort fra at skruen har beveget seg ? .. tette dieselfiltre .. luftfilter ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Det er nok ikke så mye som kan endre turtallet så lenge motoren oppfører seg som normalt ellers. Tette dieselfilter merkes best ved høyere turtall. Det kan ha skjedt noe innvendig i pumpa, men det er sjeldent det skjer noe der. Min første tanke var at eventuelt tidligere eier har syntest at tomgangshastigheten har vært for høy, og derfor skrud ned turtallet. Ser nå at du er fra Giske, hadde jeg sett det tidligere i dag, så kunne jeg ha stukket bortom og sett om noe var galt, men jeg reiser på havet i morgentidlig. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Takker for tilbudet :) Skal fra Godøya og over Breisundet til Westplast på Leinøya til service om en uke eller to så kan nevne det for dem. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) bellen skrev for 15 timer siden: Det er nok ikke så mye som kan endre turtallet så lenge motoren oppfører seg som normalt ellers. Tette dieselfilter merkes best ved høyere turtall. På min D12 sank turtallet på tomgang med dårlig / nesten tett forfilter. Det så ikke særlig skittent ut, men rent var det ikke. Mulig finfilter/motorfilter også var dårlig men det kan man ikke se. Det var også litt ujevn gange. Gikk som ei kule ved pådrag. Byttet forfilter og motorfilter og problem løst. Luftfilter kan også påvirke betydelig på så kraftig maskin. Redigert 7.Februar.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
-morten- Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Trodde ikke man trengte å juster tomgang på en moderne bensin eller dieselmotor!? Må være noe annet som gjør at motoren ikke går rent!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 6 LP er en rent mekanisk motor, ikke derved sagt at tomgang trenger å justeres ( Motorer med elektronisk styring / hjerne justerer turtallet selv) På min LP har den slakket ca 20 rpm de siste 1000 timer. Om dette skyldes filtere, dyser, mekanikken i pumpa eller andre ytre årsaker vet jeg ikke. 600 Rpm virker noe lavt og et dropp på over 100 rpm er relativt mye ( om noen da ikke har stilt den ned med vilje) Motoren rister litt ved 700-750 rpm og er mye roligere med 8-900 rpm. Da blir imidrertid giringen/ innkopling hard og tomgangshastigheten høy. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Justerte opp fra rundt 600 til 750 og da forsvant risting fra eks. dør bak inn til dekket. Motor gått ca. 680 timer men 2004 model. Skal bytte både fin og grovfilter neste uke, så det blir interessant å se om det da blir noe endring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.