Jump to content

Yanmar 6LPA-DTP justere tomgang

alfth

Recommended Posts

Hei :)

Har hatt problemer med turteller. Den er nå i orden etter å ha renset sensor under ferskvannskjøler og kontakter bak selve turtelleren.

Turtallet er altfor lavt, - det rister unødvendig mye ved tomgang. Tenkte å justere dette til ca. 750 omdreininger ved varm motor, men

behøver litt bistand til å finne ut riktig sted å justere. 

Er det på den skruen som jeg har merket av på det ene bildet ?

Det er ihvertfall der selve gass-spaken tar imot til slutt .. like ved finfilteret.

Merket.jpg

IMG_20180204_132933.jpg

IMG_20180204_132945.jpg

Det er nok ikke så mye som kan endre turtallet så lenge motoren oppfører seg som normalt ellers. Tette dieselfilter merkes best ved høyere turtall. Det kan ha skjedt noe innvendig i pumpa, men det er sjeldent det skjer noe der. Min første tanke var at eventuelt tidligere eier har syntest at tomgangshastigheten har vært for høy, og derfor skrud ned turtallet. Ser nå at du er fra Giske, hadde jeg sett det tidligere i dag, så kunne jeg ha stukket bortom og sett om noe var galt, men jeg reiser på havet i morgentidlig.

bellen skrev for 15 timer siden:

Det er nok ikke så mye som kan endre turtallet så lenge motoren oppfører seg som normalt ellers. Tette dieselfilter merkes best ved høyere turtall.

På min D12 sank turtallet på tomgang med dårlig / nesten tett forfilter. Det så ikke særlig skittent ut, men rent var det ikke.  Mulig finfilter/motorfilter også var dårlig men det kan man ikke se. Det var også litt ujevn gange. Gikk som ei kule ved pådrag. Byttet forfilter og motorfilter og problem løst. Luftfilter kan også påvirke betydelig på så kraftig maskin.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

6 LP er en rent mekanisk motor, ikke derved sagt at tomgang trenger å justeres ( Motorer med elektronisk styring / hjerne justerer turtallet selv) På min LP har den slakket ca 20 rpm de siste 1000 timer. Om dette skyldes filtere, dyser, mekanikken i pumpa eller andre ytre årsaker vet jeg ikke.

600 Rpm virker noe lavt og et dropp på over 100 rpm er relativt mye ( om noen da ikke har stilt den ned med vilje) Motoren rister litt ved 700-750 rpm og er mye roligere med 8-900 rpm. Da blir imidrertid giringen/ innkopling hard og tomgangshastigheten høy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...