Ventus
31 minutes ago, Pinkvin said:
Jeg blir så uvel og kvalm når jeg leser at noen ikke vil hjelpe folk som drukner at jeg ikke klarer å svare direkte. Takk for at gjorde det Gunga Din.
--
Uansett hvor ett menneske skal, hvilken hensikt det har, hvilke drømmer det har, hvordan det har havnet der det er, om det er i ferd med å drukne så skal det reddes hvis en kan redde det.
Vi redder mennesker som holder på å drukne, igjen og igjen. Det skal vi aldri slutte å gjøre.
De som ikke vil redde enhver drukner skal melde seg ut av RS. De bør bli kastet ut av RS. De bør sette båten på land. Hvem vil ferdes sammen med båtfolk som mener noen er verdige til å reddes mens andre skal drukne?
Skulle egentlig holde meg utenfor - men samtidig er det noe pinlig og moralistisk over denne typen innlegg over.
En kan jo anta at du da setter kursen straks mot middelhavet for å demme opp selv? Ellers lar du jo det implisitt skje - du vil ikke redde enhver som (kan hende) drukner.
1) det er forskjell på å unnlate å hjelpe de(n) en kommer over i nød og å aktivt oppsøke en nød (som det ikke er mangel på av alle typer overalt)
2) det er ikke pålagt å være overalt, til envher tid å hjelpe nødstedte - det vil alltid være større behov enn mulig tilbud uansett innsats
Vi er ekstremt heldige som kan bekymre oss over uvær over Stadt og at en båt i verste fall får plastpest. Men moralisme uten forbehold er stort sett inntil nirvana og utopia oppdages forbeholdt kun de som har levd i en variant av overflod og sjelden eller aldri har satt næring før tæring.
Jeg har reist noe, ikke nok. Men har erkjent at mennesker over verden stort sett vil det samme og er gode folk. Men ingen av oss er allmektige...
At RS tar på seg en oppgave utenfor lokale skjærgård er vel helt OK, om medlemmene mener det er riktig og stemmer ift. medlemskap. Men å moralisere på den måten som i innlegget over gir en svak sjøsyke da man trolig og tross alt er likemenn på de fleste måter.
Edit: Glemte Popcorn og en skriveleif!