Bitteliten
Seilars skrev for 10 timer siden:
Brev fra havna som du sier, ikke fra RS.
Jeg synest egentlig bare at flere skal få ett litt mer bevisst forhold til at RS vokser ved å prate varmt om saker de selv tjener penger på i sikkerhetens navn. Kanskje kunne noen av disse sakene vært løst på en rimeligere måte, og kanskje er politikere og journalister litt for lite kritiske til hva RS driver med. RS er forøvrig først og fremst positivt, og det kan kanskje drukne litt i denne tråden. Men når RS aktivt driver politikken i retning av der RS tjener pengene sine, så bør vi båtfolk være litt på vakt. Det er tross alt vi som får regningen, og ikke politikerene. RS var på Arendals uka for å bla. snakke varmt om vrakpant på båter fordi småbåtregisteret kan brukes til dette. Hva mer kan småbåtregisteret brukes til ? Jeg bare lurer, kun kreative politikere vet svaret. Vi har tross alt både plastpose og flyseteavgift. RS tar sikkert jobben med å kreve inn det også, mot ett lite honorar. De dekker i hvertfall bordet, og befinner seg med det langt utenfor sitt kjerneområde.
Jeg tenker at man bør vurdere RS sitt arbeide i lys av deres eierskap og formålsparagraf
RS er en selveid stiftelse. "Redningsselskapet er en frivillig, humanitær medlemsorganisasjon. Vi jobber for å gjøre det tryggere å ferdes på og ved sjøen".
https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsselskapets-historie/
Når Redningsselskapet tjener penger går alle disse pengene tilbake til formålet. Det er ingen eiere som tar utbytte eller tjener på dette.
Det er strenge regler for stiftelser i Norge. De kontrolleres av Lotteri og Stiftelsestilsynet