Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Oppdrag kommer ofte via kystradio - som så varsler HRS etterpå. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel, formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme. 

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. De ringte rett til RS. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

 

En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av. Da vi kom til kais fikk ungene en omvisning ombord. De syntes det var stas å ha fått hjelp av "store Elias". Da unngikk vi at de husket dette som skremmende. 

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Oppdrag kommer ofte via kystradio - som så varsler HRS etterpå. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel, formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme. 

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. De ringte rett til RS. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

 

En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av...

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Oppdrag kommer ofte via kystradio - som så varsler HRS etterpå. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel, formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme. 

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

 

En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av...

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Oppdrag kommer ofte via kystradio - som så varsler HRS etterpå. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme.

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

 

En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av...

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme.

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

 

En liten digresjon apropos sjømannskap: da vi slepte denne DCen kom det to Princess 60+ fot i 10-15 knop ca 20 meter fra oss - bakfra. De vinket og synes det var flott å se et slep så nære. Heldigvis fikk jeg slakket slepet slik at pullertene på DCen ikke ble røsket av...

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. Også er avveielsen om man skal hjelpe noen som utviser dårlig sjømannskap eller ikke. Vel formålet er å redde liv og verdier - ikke å dømme.

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 

Bitteliten

Bitteliten

Komodo - jeg tror du misforstår rollene til RS her.

 

RS er førstelinjen til Hovedredningssentralene. RS er lavterskel - sendes alltid ut får å ha gode ressurser på vei. Rykker raskt ut - og avblåses raskt om det ikke er behov. Slike oppdrag har alltid høyeste prioritet. Om RS er på et oppdrag som ikke er i nød så avslutter man det  ASAP og setter kurs mot nødstelte. 

 

Det er heldigvis ikke nød hele tiden - da kommer Totalmedlemsskapet (eller det som het Kystpatruljen) inn i bildet. Det er en "serviceforsikring" der en del tjenester innenfor klart definert omfang dekkes av medlemskontingenten. Betingelsene står i den boka som heter "loggen" som alle medlemmer får hvert år. Så langt det er kapasitet yter RSene slike oppdrag. men alt er ikke gratis. Går man feks tom for drivstoff så må man dekke slep til havn av egen lomme. Dykk er ikke gratis. 

 

Et viktig poeng å se er at svært mange oppdrag som tas som serviceoppdrag under Totalmedlemsskapet fort kunne utviklet seg til nød. Vi slepte feks en mindre DC med 5 småbarn og 4 voksne ut av svært trafikkert lei i Drøbak. Color Viking var 10-15 minutter unna da vi fikk satt slepet. Hadde vi ikke tatt det som serviceoppdrag kunne det blitt nød.

Poenget er at 02016 som er servicetelefonen eller å ringe skøyta direkte er et lavterskeltilbud - man tar kontakt - så er det opp til skipper på RS å prioritere om det kan tas eller ikke. Ofte unngår man eskalering av hendelser nettopp av den årsaken.

 

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite :yesnod: 



×
×
  • Create New...