Jump to content

Får ikke av propellene på 290 DP


MaxMekker

Recommended Posts

Hver av propellene er festet med hver sin store mutter. Hvis du har fått løs både låseskruen og mutteren på den bakerste propellen så må du få av denne propellen før du kommer til å få løsnet mutteren på den innerste propellen. Mulig du kjenner til dette fra før men jeg så for meg at du kanskje bare hadde løsnet mutteren på den bakerste propellen og forsøkte å dra av begge propellene samtidig?

Link to post

Jeg måtte til med den største tersen jeg fikk tak i her ute. Men det var ikke noen mutter på hver propell som det sto i ett tidligere svar her. Det var en senterskrue samt selve låsekoppen bak propellene. Utover dette var det "bare" å dra propellene av. Ville ha vært ytterst forsiktig med å bruke noe som kan dra propellene skjevt av. Tipset om å settte inn med vannfast smøring etterpå er essensielt for at du skal slippe problemer neste gang.

Link to post
  torerikb skrev:

Jeg måtte til med den største tersen jeg fikk tak i her ute. Men det var ikke noen mutter på hver propell som det sto i ett tidligere svar her. Det var en senterskrue samt selve låsekoppen bak propellene. Utover dette var det "bare" å dra propellene av. Ville ha vært ytterst forsiktig med å bruke noe som kan dra propellene skjevt av. Tipset om å settte inn med vannfast smøring etterpå er essensielt for at du skal slippe problemer neste gang.

<{POST_SNAPBACK}>

På et DP290A drev fra ca. 1986 så er det muttere på begge propellene. Den inneste propellen er festet med en "skivemutter" som låses av en skive med bøybare tenner på. Denne mutteren har på en måte en krans med tagger i rundt som man kan slå på eller bruke en stor tang på. Det står også beskrevet i verkstedhåndboken hvordan man skal vekselsvis sette gearet i forover og bakover for å løsne muttrene på hver av propellene.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post

Takk for tips alle sammen :cheers:

 

Jeg har lasta ned rep.handboka for drevet, så jeg vet at det er mutter for hver propell ja. Har idag fått låne det som er av store terser her i området, og har med det klart å få av bakre propell... Å få en ters til å dra på indre hylse i propellen ser umulig ut, så det kan nok hende at jeg har ødelagt sentrering og gummivulking i senteret... Noen som vet hvordan jeg kan sjekke dette?

 

Ellers har jeg spraya med WD-40 hele dagen, så jeg håper å få av den indre propellen i morgen... I verste fall er det vel bare å hente vinkelsliperen og kløyve hele greia :headbang:

 

Med det samme; klarer jeg å bytte simmerringene på propellakslingene uten å demontere hele drevet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...