Jump to content

Får ikke av propellene på 290 DP

MaxMekker

Recommended Posts

Har litt trøbbel med å få av propellene på mitt 290 DP drev... Mutteren er løs, men det virker som propellene har "satt seg" i spleina på akslingene :headbang: Noen som har noen tips? Noe smart stoff jeg kan ha på, eller er det bare stor ters/avtrekker som gjelder??

Ville nok brukt ters/avdrager, men du kan jo prøve å dunke/bende forsiktig med en 2"3 eller legge press utover på propellen og slå med en myk hammer på akselen rett bakfra. Husk å sette inn akselen og alle bolter/muttre med Aqualube ved re-montering, så slipper du dette problemet senere.

www.leahnis.net

Hver av propellene er festet med hver sin store mutter. Hvis du har fått løs både låseskruen og mutteren på den bakerste propellen så må du få av denne propellen før du kommer til å få løsnet mutteren på den innerste propellen. Mulig du kjenner til dette fra før men jeg så for meg at du kanskje bare hadde løsnet mutteren på den bakerste propellen og forsøkte å dra av begge propellene samtidig?

Det hender at de sitter så godt at gummibosset ryker. Selv proffer får det ikke av uten å bruke vinkelsliper.

Penetrerende olje kan jo forøkes. Det beste hadde kanskje vært å tredd et kar med lettflytende greier oppunder og latt det stå et døgn eller to.

Kan være vrient.

Slet engang noe j--- for å få av propellen på et 120 drev.

Vanlig ters kunne ikke brukes da den ikke fikk tak på selve splinesdelen.

Fikk låne en hydraulisk lageravtrekker fra et landbruksverksted. Den nådde ned til stålhylsa og jeg fikk propellen av.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg måtte til med den største tersen jeg fikk tak i her ute. Men det var ikke noen mutter på hver propell som det sto i ett tidligere svar her. Det var en senterskrue samt selve låsekoppen bak propellene. Utover dette var det "bare" å dra propellene av. Ville ha vært ytterst forsiktig med å bruke noe som kan dra propellene skjevt av. Tipset om å settte inn med vannfast smøring etterpå er essensielt for at du skal slippe problemer neste gang.

Jeg måtte til med den største tersen jeg fikk tak i her ute. Men det var ikke noen mutter på hver propell som det sto i ett tidligere svar her. Det var en senterskrue samt selve låsekoppen bak propellene. Utover dette var det "bare" å dra propellene av. Ville ha vært ytterst forsiktig med å bruke noe som kan dra propellene skjevt av. Tipset om å settte inn med vannfast smøring etterpå er essensielt for at du skal slippe problemer neste gang.

<{POST_SNAPBACK}>

På et DP290A drev fra ca. 1986 så er det muttere på begge propellene. Den inneste propellen er festet med en "skivemutter" som låses av en skive med bøybare tenner på. Denne mutteren har på en måte en krans med tagger i rundt som man kan slå på eller bruke en stor tang på. Det står også beskrevet i verkstedhåndboken hvordan man skal vekselsvis sette gearet i forover og bakover for å løsne muttrene på hver av propellene.

Redigert av saga (see edit history)

Takk for tips alle sammen :cheers:

Jeg har lasta ned rep.handboka for drevet, så jeg vet at det er mutter for hver propell ja. Har idag fått låne det som er av store terser her i området, og har med det klart å få av bakre propell... Å få en ters til å dra på indre hylse i propellen ser umulig ut, så det kan nok hende at jeg har ødelagt sentrering og gummivulking i senteret... Noen som vet hvordan jeg kan sjekke dette?

Ellers har jeg spraya med WD-40 hele dagen, så jeg håper å få av den indre propellen i morgen... I verste fall er det vel bare å hente vinkelsliperen og kløyve hele greia :headbang:

Med det samme; klarer jeg å bytte simmerringene på propellakslingene uten å demontere hele drevet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...